Гледай
на живо

БДЖ – ретро вагони или високоскоростни влакове

Експерти алармираха, че БДЖ умишлено се унищожава и разграбва

Правителството планира да инвестира 840 млн. лева през следващите 10 години за доставка на 42 броя  пътнически влака със скорост от само 160 км/ч. Това обявиха днес на пресконференция на тема „БДЖ – грешни пари за бавни скорости“,  експерти от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт и Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

Според тях подвижният състав на БДЖ умишлено се унищожава и разграбва.

На пресконференцията бе съобщено, че от 2007 г. до сега са изразходвани около 3.8 млрд. лева за подмяна на железопътната  инфраструктурата. Тя е модернизирана и въведена в експлоатация, като в голямата си част е предназначена да поддържа конвенционални линии, специално преустроени за скорости от 200 км./ч.  Предвиждат се още 13 млрд. лева инвестиции съгласно одобрената Интегрирана транспортна Стратегия 2030.

"В страните от ЕС масово са изградени или се изграждат високоскоростни мрежи за над 250 км/ч, а в редица държави по света скоростта е от 400 до рекордните 605 км/ч", обясни Веселин Кирев от гражданската инициатива.

Повече от година се подготвя тръжна документация за подновяване на подвижния състав, който да отговаря на модернизираната инфраструктура.

Кирев коментира, че обявената обществена поръчка за закупуването на нов подвижен състав за БДЖ се движи непрозрачно и съществува сериозен риск да се повтори ситуацията с мотрисите Siemens, заради които дружеството почти изпадна в несъстоятелност.

Променена е изискваната скорост на новите влакове, препоръчана от компетентните специалисти - от 200 км./ч на 160 км./ч., стана ясно на пресконференцията. Също така в тръжната документация е намален и броят на пътниците от 350 на 230 места.

Това на практика означава, че изразходваните вече над 3.8  млрд. лева за модернизация на жп инфраструктурата са напразно. Всъщност, България ще е страна членка на ЕС, която няма да има високоскоростни линии, защото по регламент тези, които имаме за скорости от 200 км/ч са конвенционални. Нашите съседи Гърция и Румъния изграждат жп инфраструктура със скорости от 250 км/ч. От сега се знае, че заложените в търга влакове от 160 км./ч по технически причини няма да бъдат допускани до високоскоростната мрежа  на Турция.

Освен това ограниченият капацитет за превоз на големи групи ще охлади желанието на туристите да пътуват от и към вътрешността на страната. Очакваните дневно около 5 000 души от акостиращите в Бургас круизни кораби, заради дългото пътуване няма да имат шанс да посетят София, Пловдив, Стара Загора, Казанлък, Перперикон и т.н.  Това обасни Лъчезар Динев от Българо-китайската търговска промишлена палата, коийто  представи позицията на бизнеса.

„Годишно за модернизация и поддръжка на жп линиите се отделят 1.3% от БВП на страната или близо 2 милиарда лева. Факт е, че БДЖ нямат възможност за ремонт и поддръжка, тогава кой и на каква цена ще го прави?“, запитаха експертите.

Според тях, ако бъдат закрити линиите на къси дистанции, които не са електрифицирани, ще бъдат засегнати не малко селища в България, което пък ще принуди местното население да премине на автобусен транспорт, или да мигрира.

На пресконферцията стана ясно, че търгът за новите влакове на БДЖ вече е събудил интересът на големи компании с традиции, като Bombardier,  Alstom, Siemens, Talgo, Hitachi, CRRC и др.