София 3 °C София 3°C - ясно небе Велико Търново -2 °C Велико Търново -2°C - ясно небе Пловдив -1 °C Пловдив -1°C - мараня Варна 2 °C Варна 2°C - ясно небе Бургас 3 °C Бургас 3°C - предимно облачно

БСП иска незабавното прекратяване на концесията за летище София

Задкулисие в концесията, кому ще подарим част от националната сигурност?

5 годиниОбщество 5 Боряна Райчева

БСП поиска да се прекрати незабавно обявената концесия за летище София. За целта социалистите настояват в най-спешен порядък комисиите на НС да да се обсъдят промените в Закона за концесиите, с които ще се забрани концесиониране на обекти от националната сигурност. Именно чрез тези промени законово ще може да се прекрати и обявената от МС концесия на Летище „София“. Законопроектът е готов още от юни, но вече тримесеца се бави от управляващите.

В края на септември лидерът на БСП Корнелия Нинова заяви в парламента, че „Концесията за „Летище София“ е застраховка за старините на управляващите, ще я разтрогнем, ако народът ни се довери“. Тя обясни, че според договора по сделката, ако концесионерът спре да изпълнява задълженията си и летището пожелае да прекрати договора, то държавата ще трябва да му плати огромно обезщетение.

„Освен това въпросът касае българите и техния национален интерес. Нека се обединим заедно срещу ограбването на държавата и ключови обекти за държавната сигурност да останат в държавата. Въпросът не е една партия да стане, а друга да седне във властта. Въпросът е да сменим модела. Затова призовавам да мислим преди всичко за България“, коментира Нинова.

Днес стана ясно, че първата фирма, която официално заявява намерение да кандидатства за концесията на летище "София", е британският летищен оператор Manchester Airport Group.

Компанията участва заедно със своя партньор в лицето на китайската Beijing Construction Engineering Group.  Към момента Manchester Airport Group (MAG) оперира 3 летища във Великобритания - Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които обслужват общо 60 милиона пътници годишно по над 270 дестинации и 70 авиокомпании.

Партньорът им за българската концесия Beijing Construction Engineering Group (BCEG) е в топ 250 на глобалните строителни изпълнители. Един от основните проекти на BCEG е летището Даксин в Пекин.

Според електронното издание „19мин.“ – „ зад очертаващия се като фаворит Манчестър Еърпорт груп, представян за най-голям летищен оператор на Острова (твърде съмнително твърдение като се има предвид, че трите му летища са далеч от потока на едно само Хийтроу), а Великобритания от март 2019 г. няма да е в ЕС, всъщност стоят китайски пари.“ Пак според изданието – „ другият вариант са турци, което не е добре за националната сигурност на родината ни.  Същевременно от  Гражданската инициатива обвиняват Министерството на транспорта и досегашния министър Московски в лъжа, тъй като „консултант на процедурата не са сочените, включително на официалната страница на МТИТС Европейска банка за Възстановяване и Развитие и Световна банка. Техни подразделения са оказали само техническа помощ. Истинският и явно доста неудобен консултант е GIF (Global Infrastructure Facility). Справка в информационните масиви сочи, че  тази организация до момента не е реализирала нито един проект в ЕС, САЩ, Канада или Япония, а е работила основно в страни като Афганистан, Панама, Филипините, Нигерия и Етиопия.