Гледай
на живо

БСП внася сигнал в ЕК за концесията на летище „София“

Социалистите питат: Лицето, което стои зад Гинка Върбакова, същото ли е, което стои зад "Автомагистрали"?

БСП внася сигнал до Генерална дирекция "Конкуренция" на ЕК във връзка с условията за концесията на летище "София", където имало намеса на държавата. „С концесията на Летище „София“ се нарушава правото на ЕС. Внасяме сигнал до ЕК, изготвен от нашите експерти, специалисти и юристи, във връзка с това, че намираме в договора, в условията за концесия, намеса на държавата или предоставяне на държавна помощ“. Това заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски на пресконференция в централата на партията. Той подчерта, че е изпратено писмо и до премиера Борисов, с което се иска незабавно да спре процедурата по концесията до произнасяне на ЕК за това- има ли държавна помощ спрямо бъдещия концесионер на летището.

Свиленски припомни, че срокът за концесията на Летище „София“ е бил продължен за четвърти или пети път и няма да бъде проблем отново да се промени. Като първи аргумент народният представител посочи, че в радиус на 100 км от Летище „София“ никой друг концесионер няма право, с участието на държавата или самостоятелно, да изгражда летище.

Това дава предимство на бъдещия концесионер в рамките на 35 години минимум София да има само едно летище без развитие с оглед на пътникопотока.

Според социалистите проблем се оказва и така наречената Квалифицирана законодателна промяна , тоест след сключване на договора, ако държавата направи законодателна промяна, касаеща летищни оператори, концесионерът ще има предимство пред другите конкуренти само за това, че държавата е предприела законодателни промени.

Държавата е задължена да изгражда и поддържа допълнителни пътища с държавни средства? Помощ на концесионера за получаване и подновяване на разрешения. Такива условия досега държавата няма в други клаузи по договори с частни фирми, уточниха от БСП.

Елена Йончева пък коментира  казуса с отделените в края на миналата годна от правителството 1,350 млрд. лв. за строителство на 134 км. магистрала. „Става дума за грабеж, голямо ужилване на българския данъкоплатец. Схемата е на път да се реализира", заяви Йончева и обясни, че  тази схема съдържа 5 стъпки.  Първата стъпка е , че правителството дава 1, 350  млрд. лв. без одобрение на парламента и без обществена поръчка за 134 км. от  АМ "Хемус", без да има работен проект. Като втора стъпка Йончева посочи, че за да бъде извършена тази схема, трябва да бъде наета държавна фирма, но условието е тя да няма капацитета да извършва такова строителство и да се използва като "черна кутия", през която да бъдат преразпределени 1,350 млрд.  лв. на съответните предварително избрани фирми. "Кои са тези фирми може да видите, ако погледнете кои фирми извадиха техника на 12.12.2018г. на "Цариградско шосе", коментира тя. Така по думите й с избора на държавната фирма "Автомагистрали", която не извършва строителна дейност, е изпълнена третата стъпка. "Четвърта стъпка - "Автомагистрали" не обявява обществена поръчка, а раздава 1,350 млрд. лв. чрез рамкови договори на избрани фирми", обясни говорителят на ПГ на левицата. На пето място тя обясни, че за да се направи тази схема, трябва доверен човек в "Автомагистрали". Йончева припомни, че през 2017 г. за изпълнителен директор на "Автомагистрали" е назначен Стоян Беличев, който е бил съдружник с членове на семейство Върбакови - със Славчо Върбаков (съпруг на Гинка Върбакова) във фирма "Атлаз -3-Груп" и с Малина и Крyстинка Върбакови в "СИМИ Груп".

От БСП запитаха управляващите кое е лицето, което стои зад Гинка Върбакова, същото ли е, което стои зад "Автомагистрали"?