София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Х. Алексиев: Трябва да се прекрати настоящата концесионна процедура за „Летище София“ 

Настоящата концесия се провежда при нечисти условия

7 годиниПолитика 1 Боряна Райчева

Служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев заяви, че е провел редица  срещи с браншови организации, за да успее да направи анализ на концесията на „Летище София“. Той допълни, че лично се е запознал с условията на концесията. „Публичният интерес не е достатъчно защитен в тази концесия. Това ще доведе до отлив на трафика през България“, заяви министър Алексиев.  Той очерта основни слабости на концесията и отчете, че подготвителните действия не са свършени по най-адекватния начин.  Той  даде пример с концесията за „Летище Белград“, за която са получени 27 оферти. „ Европейска практика е при стартиране на такава сериозна процедура да бъде проведен международен конкурс с консултант, за да има висок интерес към нея и държавата да получи повече и по-добри оферти. Това тук не се е случило“, коментира служебният министър на транспорта. Той заяви, че  първото концесионно възнаграждение, което се изплаща на държавата е около 550 милиона лева, а след това държава е поела ангажимент това концесионно плащане да бъде включено в летищните такси. Според него това ще доведе до годишно увеличение на летищните такси между 20-25 милиона лева, което ще означава отлив на трафик през летището.  Той обясни, че колкото е по-дълъг срока на концесията, толкова е по-голям рискът  бъдещият концесионер да генерира свръх печалба или по-висока от нормално приетата. Той добави, че е нужно да се избере международен консултант, който да направи проучване какъв трафик се очачква на нашето летище, може ли капацитетът на летището да поеме този трафик и какви инвестиции са необходими. Според министър Алексиев трябва да се актуализира генералният план на летището и когато имаме ясна визия ще се прецени дали „Летище София“ ще се даде на концесия, но при много по-ясни условия.