София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Петролопровод – няма, компания – има

Бургас – Александруполис още харчи държавни пари

7 годиниИкономика 3 Боряна Райчева

Петролопроводът Бургас – Александруполис няма да се строи, но правителството всяка година отделя средства за поддържане на компанията, която трябваше да управлява проекта. Преди месец служебното правителство подготви предложение за увеличение на капитала на фирмата със 120 хиляди лева. Сумата трябваше да обезпечи заплатите на служителите, които са на щат в дружеството.

Може би управляващите имат някаква илюзорна надежда, че проектът може да се възобнови вече не като междуправителствен, а като чисто търговски, каза в предаването „Пътуване във времето“ на Евроком Христо Казанджиев от Български енергиен и минен форум. Според него обаче това е крайно несъстоятелно. „Обстоятелствата коренно се промениха в петролния сектор. Така, че в момента българското правителство харчи абсолютно безотговорно грешни държавни пари.“, заяви Казанджиев.

За първи път идеята за петролопровод между Бургас и Александруполис възниква през 1993 година. Три правителства активно работят за осъществяването му. Това са кабинетите на Иван Костов, Симеон Сакскобурготски и Сергей Станишев. През 2007 година в Атина е подписано споразумението между България, Гърция и Русия, с което се слага началото на реализацията на проекта.

„Истината е, че този проект винаги е срещал съпротива“, каза бившият министър на регионалното развитие Асен Гагаузов. „При мен е идвал американския посланик тогава – г-н Байърли, заедно с представител на „Шеврон“ два пъти да искат дял на американската компания от този проект. И аз винаги съм отговарял по един единствен начин – дайте ми писмено предложение да бъде внесено в Министерския съвет, след което не са се появявали с писмено предложение. Те искаха дял от цялата компания, в етап, в който вече бяха разпределени дяловете, никой не отстъпваше от своя дял.“

Гагаузов призна, че съпротивата срещу проекта е била, както геополитическа, така и чисто икономическа. Той допълни, че интереса да не бъде осъществен проекта е включително и идеята държавният резерв да се премести на разтоварището на нефтопровода.

Първоначалните намерения са били петролопроводът „Бургас – Александруполис“ да се строи с инвестиционен капитал, а не с бюджетни средства.

„За мен този проект беше икономически ефективен, но политически неизгоден и то аз пак не мога да разбера какво беше политически неизгодното на този проект. И докога ние ще ратуваме на едни указания, на едни мнения, които идват от вън за това, което трябва да се случи в България или не трябва да се случи в България.“, каза първият директор на компанията „Нефтопровод Бургас - Александруполис“ Стефан Гунчев.

Изграждането на нефтопровода беше спряно от 41-то Народно събрание през 2013-та година, но и до днес, компанията, която трябваше да реализира проекта – съществува и продължава да харчи държавни пари.

Цялото предаване може да видите тук:

http://eurocom.bg/shows/video/putuvane-vuv-vremeto/5279