София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Депутатите приеха Енергийната стратегия на България

Гласуването бе съпроводено с разгорещени дебати

5 годиниИкономика 1 Боряна Райчева

Депутатите приеха промените в Енергийната стратегия на България до 2020 г. Промените в документа са свързани с транзита и доставките на газ към и през България и дават зелена светлина на правителството да предоговори с "Газпром" договора за доставка на синьо гориво. Освен това дават възможност на страната ни да се подготви с газопреносната инфраструктура при евентуалното минаване на "Турски поток" през наша територия.

Всички политически сили гласуваха "за" предложението на правителството, с изключение на 9 депутати от партията на Валери Симеонов, който предварително обяви, че е против стратегията.  По думите му по втората тръба, която трябва да изградим за "Турски поток", ще тече само руски газ, а това било само в полза на Русия, не и на България.

"Изграждането на газопровод, в който ще тече само руски газ, не мога да подкрепя", отсече лидерът на НФСБ и изказа съмнения дали Брюксел няма да ни уличи в нарушение на Третия енергиен пакет.

Симеонов е категоричен, че няма гаранция, че изграждането на скъпа газопреносна мрежа ще носи приходи за България.

„Ако Русия спре по чисто политически причини доставката на газ, какво става? Още два милиарда ще тегнат на данъкоплатците“, предрече бившият вицепремиер.

ДПС, заедно с БСП и Воля подкрепиха енергийните промени.

Депутатът от БСП Таско Ерменков посочи, че левицата ще подкрепи проекта, а „Южен поток” трябва да ни е обица на ухото”.

„Това е последното купе на последния влак” – така депутатът от ДПС Рамадан Аталай аргументира решението на движението да подкрепи проекта.

 

Промените в стратегията са в посока подобряване на сигурността на доставките на природен газ и диферсификацията им, изграждане на газоразпределителен център и създаване на газова борса. Предвижда се разширение на газопреносната мрежа, а "Булгартрансгаз" трябва да предприеме всички необходими действия за реализация на проекта за разширение на газопреносната инфраструктура от българо-турската граница до българо-сръбската граница.

До края на годината „Бургартрансгаз“ трябва да предприеме необходимите действия да започне процедура за придобиване на акционерно участие в изграждане на новия терминал за втечнен природен газ в Александруполис, Гърция. Отново до края на тази година "Булгартрансгаз" трябва да предприеме действия за преструктуриране на действащия дългосрочен договор с "Газпром експорт".

„Изграждането на терминал за втечнен газ в Александруполис може да има отношение към крайните цени“, това каза в парламента депутатът от ГЕРБ Делян Добрев.

Според него изключително важно е, че в тази енергийна стратегия е записано участие на българския независим оператор в проект на терминал за газ в Александруполис. "Важното в случая, че достъпът на българските потребители до втечнения газ на целия свят, ще сложи таван на цената на газа в България. Ще гарантира, че тази цена при никакви обстоятелство няма да мине този таван", подчерта Делян Добрев.

Според него е важно и че ще има гаозва борса в България.

От парламентарната трибуна енергийният министър Теменужка Петкова благодари на депутатите за конструктивния диалог и коментира нежеланието на Валери Симеонов да подкрепи проекта. "Тези проекти освен чисто стратегическо значение, трябва да имат своята икономическа и финансова обосновка. Според направения предварителен анализ има разработени няколко варианта, които показват, че реализацията на такъв един проект би гарантирала печалба на "Булгартрансгаз" и на българската държава над 4,3 млрд. лв. печалба за периода от 2020 до 2040 г.“, обясни Петкова и обобщи, че целта на стратегията е България да запази стратегическото си място на газовата карта на Европа.

Енергийната министърка каза още, че по план проектът трябва да е готов през 2020 г. Петкова изтъкна още, че все по-важен за нас става и интерконекторът със Сърбия, който пък се очаква да е финализиран през 2022 г.