Белградският университет се съгласи и представи на студентите документ, в който предлага решение за преодоляване на кризата.
Деканът на Филологическия факултет в Белград, Ива Драшкич Вичанович, заяви пред Insider, че студентите сега чакат отговори.
„В понеделник (19 май) имахме голяма среща с 31 декани, ректора и студенти, представители на всички факултети, по двама делегати от всеки“, каза тя.
Според нея, те са обсъждали „пет-шест часа“ всички аспекти на настоящата ситуация в академичната общност. Сега чакат отговора на студентите.
Публикуваме пълния текст на документа, подписан от Ректорския съвет и деканите.
От повече от пет месеца университетите в Сърбия се намират в сложни извънредни обстоятелства. Университетът е общност от преподаватели и студенти, а неговата автономия и функциониране са застрашени от същите фактори, които заплашват статута както на студентите, така и на преподавателите. В същото време автономността придава на университета особено значение и специфична роля, включително тази да представлява съвестта на обществото, към което принадлежи. На индивидуално равнище студентите и преподавателите имат право да участват в оформянето и изразяването на своите идеи и светогледи, а университетът е едно от ключовите места за тяхното свободно и критично мислене.
Като отчитаме сложността на ситуацията, в която се намира университетът, и динамиката на текущите социални и политически събития, и като признаваме разнообразието от нагласи, убеждения и стремежи както сред преподавателите, така и сред студентите, бихме искали да предложим механизъм, чрез който университетът да: 1) продължи да подкрепя студентите в борбата за по-справедливо общество; 2) защитава всички свои студенти и всички свои служители и по този начин 3) защитава както своята автономия, така и своята социална роля.
Студентите първоначално повдигнаха въпроса за отчетността и валидността на действията на институциите чрез четирите си искания и привлякоха общественото внимание чрез месеци наред блокади на факултетите. В това те бяха подкрепени от почти всички преподаватели и застанаха заедно с тях под егидата на университетската автономия и в съвместен и обоснован отговор на социални проблеми от най-голямо значение.
Социалното движение на студентите от блокадата наскоро навлезе в нова сфера на действие, като избра политическото изразяване на своите възгледи под формата на искане за предсрочни парламентарни избори. Въпреки че голяма част от преподавателите приветстваха това решение, този етап от общия път на преподавателите и студентите може да бъде завършен само като граждани. Оставайки независим от ежедневните политически влияния, университетът не може да последва студентите в блокада в изборния процес, но може да остане техен надежден партньор в защитата на студентските искания, докато те бъдат удовлетворени, и в борбата за конституционните принципи и ценности, на които те се основават.
Факултетите и университетите не могат да издържат на безпрецедентния натиск, на който са подложени, и на конкретни мерки за дълъг период от време (няколко месеца), чиито последици вече се усещат или ще се проявят много скоро: блокиране на сметки, екзистенциална заплаха за служителите, напускане на факултета от асистенти, професори и непедагогически персонал, загуба на студенти, спиране на комунални услуги, съдебни дела срещу факултети и др. Можем да очакваме приемането на нов Закон за висшето образование, финансиране на частните университети от бюджета, пристигането на чуждестранни университети, замяна на декани и назначаване на администрации от властите и др.
Въпросът е дали студентите в блокадата ще издържат през следващите месеци, през лятото и всички предизвикателства, които могат да възникнат в следващите месеци. Какво ще се случи, ако изборите не бъдат насрочени до есента или изобщо не бъдат насрочени? Методът на борба трябва да се промени. Продължаването на учебната година би довело до мобилизиране на нови студенти и студентските действия отново биха станали по-масови. Целта следователно е да се гарантира солидарност и масово участие. Сега е справедливо да проявим солидарност към студентите, които не са участвали активно в блокадите, но са били съпричастни и не са се противопоставяли на тях; по този начин те ще изпълнят планираните си задължения и ще постигнат желаните резултати.
За да се запази единството на университетската общност и да се противопоставим заедно на безпрецедентния натиск, на който е подложена, предлагаме съвместни действия на студентите, преподавателите и непедагогическия персонал на всички факултети на Белградския университет на следните основания:
Връзка и комуникация: Необходимо е да се засили комуникацията между представителите на факултета и/или университета и представителите на студентите в блокадата, включително редовни срещи на ректорите, деканите и студентските делегати, за да се следи ситуацията и да се хармонизират позициите. Ще бъде създадена и работна група на факултета (съставена от администрацията на факултета, студенти и професори), която да се занимава с: координацията на графика на учебните дейности и студентските протести, регулирането на студентските въпроси и статута, за които факултетът/университетът е отговорен.
Защита на статута на всеки студент: В правен смисъл факултетите защитават статута на студентите, като предоставят отлагане на текущата академична година на всички студенти, които преценят, че понастоящем не са в състояние да завършат академичната година (като се отчита индивидуалното положение във всяка институция).
Безопасност на всички студенти: Факултетите се задължават да продължат да бъдат безопасно убежище за всички свои студенти в рамките, гарантирани от университетската автономия, и да поддържат, в съгласие със студентите, мерки, които гарантират защитата на тяхната безопасност.
Модел за възстановяване на таксите за обучение и записване за следващата учебна година, адаптиран към спецификата на всяка учебна програма, приет в съгласие със студентите в карантина и който по определен начин ще запази карантинните мерки в определена форма (това може да бъде уточнено в съответствие със споразумението със студентите):
Няма да има социална победа в Сърбия и напредък в нашето общество, ако позволим да се реализира очевидният план за разрушаване на вековната институция на университета. Не трябва да допускаме налагането на игра, в която спасяването на университета, от една страна, и обществото, от друга, се представят като избор между едното или другото, а трябва да разглеждаме защитата на университета като необходимо, но не достатъчно условие за спасяването на обществото.
Наваксването на часовете, на които студентите в карантина се противопоставят, няма да доведе до добри резултати, дори и да се проведе. Ако онлайн занятията бъдат въведени като решение, наложено поради липса на споразумение със студентите в карантина, те ще се превърнат в символ на трайно разделение в академичната общност и вместо полезен инструмент ще бъдат възприемани като средство за натиск.
С приемането на коригирания план за възстановяване на таксите за обучение студентите демонстрират зрелост, отговорност и готовност да продължат оправданата си борба по друг начин, поставяйки я в по-широк контекст на обществен интерес. Програмата за възстановяване на таксите за обучение (включително метода за полагане на задълженията преди изпитите, плана и броя на изпитните периоди) трябва да бъде правилно разработена, адаптирана към спецификата на учебните програми и приета въз основа на широко съгласие между преподавателите и студентите. Както програмата за възстановяване на таксите за обучение, така и правилата за записване за следващата учебна година трябва да бъдат приети във форма, която отразява осъзнаването на извънредните и трудни условия за работа и учене, които белязаха тази учебна година.
Предлагаме следните насоки за продължаване на протестите и блокадите:
Комбиниран модел, който включва блокади с частично възобновяване на занятията (например ежедневни занятия с пленарни заседания и блокади, така че поне два часа на ден да бъдат посветени на провеждането на пленарни заседания и мезопленарни заседания със съвместни протести поне веднъж седмично или с един ден пленарни заседания и блокади или онлайн занятия с ежедневни пленарни заседания и блокади, при които да има почивка по време на пленарното заседание и т.н. Важно е да се отбележи, че всички тези дейности трябва да бъдат законни и в съответствие с принципа на университетската автономия). Резултатът би бил по-голяма посещаемост на студентите във факултетите чрез връщане на занятията, което би довело и до по-голяма посещаемост на протестите;
Съвместни протести на професори и студенти, например веднъж седмично или при необходимост, с акцент върху общите цели и искания;
Защита на студентските искания и съвместни публични изявления: Взаимоотношенията между студентите и преподавателите през последните месеци бяха белязани от взаимно доверие. Студентите, които вярват на своите преподаватели и разчитат на тяхната експертиза, им повериха да проучат изпълнението на първите четири студентски искания. От друга страна, решенията на многобройни преподавателски и научни съвети, ректорски и деканатски съвети показват, че исканията на студентите са се превърнали в искания на цялата академична общност. Студентите в блокадата се нуждаят от подкрепа в отстояването на исканията, които ги обединиха.
Продължително присъствие на студентите в блокадата: Факултетите ще поддържат присъствието на студентите в блокадата, ще адаптират графика на занятията и достъпността на помещенията към техните дейности и ще сътрудничат на студентската охрана. Университетът и факултетите ще продължат да настояват за изпълнение на исканията на студентите чрез различни действия и дейности. Освен това факултетите, които разполагат с достатъчно пространство, ще предоставят помещения във факултета, където студентите да пребивават и да извършват различни дейности (всичко с изключение на вземането на политически решения, което ще се осъществява в друго помещение). Това ще доведе до по-голямо присъствие на студенти и по-голям брой участници в действията.
В случай на възобновяване на занятията Белградският университет е готов да преговаря с представители на правителството на Република Сърбия и Министерството на образованието: За отлагане на края на учебната година до 31 октомври 2025 г.; За възможността за въвеждане на статут на „пауза“ за студентите, които изразят желание за това (окончателната оценка ще се извършва във всяка отделна институция в съответствие с броя на заинтересованите кандидати и финансовите възможности на институцията). С изменение на устава си Белградският университет дава възможност и на факултетите да направят същото (студент, записан в текущата академична година, по негово искане получава статут на отлагане на права и задължения, в случай че не може да упражнява правата и задълженията, определени в учебната програма, поради обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени, избегнати или отстранени, както и в други обосновани случаи); За намаляване на предписания брой точки ESP като условие за записване за сметка на бюджета или за възможността за безусловно записване на студенти в следващата учебна година, като се запази настоящият им статут на студенти (в този случай студентите трябва да предложат броя точки).
С изменение на Устава Белградският университет също така постановява, че в случай на невъзможност да упражни правата и задълженията, определени в учебната програма, поради обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени, избегнати или отстранени през предходната академична година, на студент могат да бъдат присъдени повече от 60 ECTS кредита, в съответствие с решението на Сената на университета.
Представителите на Белградския университет се задължават да настояват за спиране на извънредния надзор от страна на образователната и финансовата инспекция, както и от Държавната одитна институция, във факултетите на университета; да прекратят медийната кампания срещу ректора, деканите, студентите, служителите на университета и факултетите в рамките на университета, както и публичното представяне на заплахи и натиск, насочени към най-старото и най-реномирано висше учебно заведение в Република Сърбия.
Ако министерството не изпълни посочените по-горе искания в разумен срок и след завръщането на всички членове на Белградския университет на работа, университетът ще трябва да обмисли други начини за борба за реализиране на законно гарантираните си права и да започне протестна стачка, за да упражни правата си.