Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви началото на обществен дебат за промяна на структурата на училищното образование. Това стана по време на първата публична дискусия по темата, в която той подчерта, че „девет години след приемането на Закона за предучилищното и училищното образование е време да се анализират неговите ефекти“.
- Реклама -
Решенията няма да бъдат прибързани, а ще почиват на широк обществен и експертен консенсус, увери Вълчев. Според него в близките две години не се предвижда реална промяна, но е наложително да се поставят дългосрочни цели, насочени към интересите на учениците.
България е единствената страна в ЕС и ОИСР, където основното образование приключва в 7. клас, т.е. около 13–14-годишна възраст.
Учебните часове в основния етап са едва 4200 – почти два пъти по-малко от средното за ЕС, което е над 7600.
Според проф. Николай Попов и проф. д-р Галин Цоков това съкращение ограничава натрупването на знания и умения в критичен етап от развитието на децата.
Проблеми с ранното профилиране:
Министър Вълчев посочи, че „ранното завършване на основно образование води до вземане на сериозни житейски решения твърде рано – без нужната осъзнатост и подготовка“.
Сред последиците:
Ограничени възможности за преориентиране
Демотивация след прием в желаното училище
Засилване на образователното неравенство между различни социални групи
В 21 от 37 европейски страни, основното образование продължава 9 години
В други 14 – 8, 10 или 11 години
Само в България – 7 години
В страни като Япония, Канада, Китай и Бразилия, също се залага на по-дълъг общообразователен етап, преди децата да се профилират.
Какво сочат изследванията:
По-краткото основно образование води до:
По-ниски академични резултати
По-слаба функционална грамотност
Разделение между „елитни“ и „масови“ училища
Недостатъчно подготвени кадри за пазара на труда
По-дългото основно образование носи:
По-високи постижения по четене, математика и природни науки
По-добро развитие на ключови умения
По-равен достъп до качествено образование
Допълнителни нужни мерки според участниците:
Съвременни методи на преподаване
Допълнителна подкрепа за ученици в затруднение
Ранно кариерно ориентиране
Възможност за по-късно пренасочване към нова специализация
Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви началото на обществен дебат за промяна на структурата на училищното образование. Това стана по време на първата публична дискусия по темата, в която той подчерта, че „девет години след приемането на Закона за предучилищното и училищното образование е време да се анализират неговите ефекти“.
- Реклама -
Решенията няма да бъдат прибързани, а ще почиват на широк обществен и експертен консенсус, увери Вълчев. Според него в близките две години не се предвижда реална промяна, но е наложително да се поставят дългосрочни цели, насочени към интересите на учениците.
България е единствената страна в ЕС и ОИСР, където основното образование приключва в 7. клас, т.е. около 13–14-годишна възраст.
Учебните часове в основния етап са едва 4200 – почти два пъти по-малко от средното за ЕС, което е над 7600.
Според проф. Николай Попов и проф. д-р Галин Цоков това съкращение ограничава натрупването на знания и умения в критичен етап от развитието на децата.
Проблеми с ранното профилиране:
Министър Вълчев посочи, че „ранното завършване на основно образование води до вземане на сериозни житейски решения твърде рано – без нужната осъзнатост и подготовка“.
Сред последиците:
Ограничени възможности за преориентиране
Демотивация след прием в желаното училище
Засилване на образователното неравенство между различни социални групи
11-годишно дете e блъснато от автомобил на пешеходна пътека в Казанлък тази вечер, предаде Нова.
Водачът на автомобила е бил 21-годишен младеж. Пострадалото дете е...
Забавеното правосъдие често се приравнява с отказ от правосъдие – то удължава страданията на гражданите, обезсмисля съдебните процеси и руши доверието в системата. За...
Отвреме навреме се показва се показва да видим, че има и такъв министър и се изказва неподготвен, ама това му е капацитетът! Не може повече селския зет на Никола Козлево!
От много промени и реформи децата стават все по прости и тъпи. Набляга се на езика за да се осигурява евтина работна ръка на запад. Тук не се учат неща, защото Мавърс унищожи индустрията. Нещата са простички и се виждат.
Pavlinka Georgieva аз не се интересувам от това,което не ме засяга! Квалификация на учители,колективни трудови договори,заплати,пенсиии тн,другото е работа на други хора!
Svetomira Balevska Аз мисляl, че и за това добавих. Ваня Кастрева е започнала като секретарка при леля ми. Сестра ми, Бог да я прости, като директорка на детска градина издаваше передиодически някакви публикации , публикуваше и в някакво списание, свързано с професията и, така пътищата и се пресякоха с баба ти Янка. Беше много ентусиазирана като тръгна за скабинета на вечната профдеятелка , но се върна разочарована. Само едно ще кажа, думите и бяха, много хора е впрегнала да работят за нея, иначе е ( няма да цитирам по – нататък) Щом толкова одобряваш дейността и, боготвори я! Приятна вечер!
Теодора Тонова ,учителите са качествени,постоянно минават през квалификации,като никоя друга професия! Тези промени всяка година са проблем за учители и ученици!
Хриси Димитрова По скоро някой колектив партийно обвързан ще напише нови учебници ще приберат някой и друг милион и за да са различни от старити ще ги напълни с неразбираеми академични термини.Ще въведат и часове по вероучение със съответнити учебници и помагала за сметка на физическото.
Готвите нов товар за децата, вместо да ги облекчите от безсмислиците в учебниците и академичния стил, на който някои от тях са написани. Т.с, много информация, при това трудноразбираема за детските умове. Материал от 7- ми клас го прехвърлят на петокласници, от 8- ми клас на шестокласници.
Всеки, възприемаш се за учител, само защото се е снабдил някакси с диплома се упражнява с взлом върху психиката на децата ни.
анализирате и мислите ПРЕДИ да приемете закона за образованието 9 год. назад. Всеки некадърник станал министър се упражнява върху децата ни. Основният проблем са калинките в МОН. Учебните програми и всичко останало е тяхно дело. Отговорност-никаква.
Те учителите са доста качествени ама само няколко единици ги слушат
Видяхме ти „промяната “ при матурата за 7 клас.
Няма нужда от промяна а от качествени учители
С М Е Ш Н И К !!!
От толкова промени от образование остана само обра
Промяна? Още по сложна и още по тежки чанти за учениците.
Щангисти ли ще стават , или инвалиди?
Кой знае каква нова глупост ще излезе от промяната!
От толкова готвене сготвихте всичко в Б Г.
Без учебници ли. Щото те и без туй нищо не пишат там което да е полезно и да научи нещо децата…
Нищо няма да направите!
Унищожихте всичко стойностно в образованието!
ОСТАВКА БЕЗРОДНИЦИ!!!СЪСИПАХТЕ ОБРАЗОВАНИЕТО и ДЕЦАТА!!!🤬🤬🤬
Отвреме навреме се показва се показва да видим, че има и такъв министър и се изказва неподготвен, ама това му е капацитетът! Не може повече селския зет на Никола Козлево!
Тия швестери побъркаха децата.Понеже се правят на големи интелектуалци и се надпреварват кой да блесне с академичният си стил.
Да Ви чумата отвее!
СОРОСОИД – УБИЕЦ НА ОБРАЗОВАНИЕТО !!
Малоумник съсипахте образованието
Сакън недейте, колкото по-голяма промяната – толкова по-голям батакът!
Viktor Bogdanov абсолютно вярно
От много промени и реформи децата стават все по прости и тъпи. Набляга се на езика за да се осигурява евтина работна ръка на запад. Тук не се учат неща, защото Мавърс унищожи индустрията. Нещата са простички и се виждат.
Баба Янка Такева да се махне за да тръгнат нещата в образованието…! Тази дърта корумпирана Кукондрела съсипа средното образование в България !😉
Иво Димитров добре,че е тя да защитава правата на учителите!
Svetomira Balevska По скоро себе си защитава…! Придобивайки имоти без доказан произход на средствата за придобиването им !😉
Pavlinka Georgieva аз не се интересувам от това,което не ме засяга! Квалификация на учители,колективни трудови договори,заплати,пенсиии тн,другото е работа на други хора!
Svetomira Balevska Аз мисляl, че и за това добавих. Ваня Кастрева е започнала като секретарка при леля ми. Сестра ми, Бог да я прости, като директорка на детска градина издаваше передиодически някакви публикации , публикуваше и в някакво списание, свързано с професията и, така пътищата и се пресякоха с баба ти Янка. Беше много ентусиазирана като тръгна за скабинета на вечната профдеятелка , но се върна разочарована. Само едно ще кажа, думите и бяха, много хора е впрегнала да работят за нея, иначе е ( няма да цитирам по – нататък) Щом толкова одобряваш дейността и, боготвори я! Приятна вечер!
Няма нужда от големи промени а от качествени учители!
Теодора Тонова ,учителите са качествени,постоянно минават през квалификации,като никоя друга професия! Тези промени всяка година са проблем за учители и ученици!
Некадърници!
Единственият министър, който се нагърбва със значими промени, целящи подобряване на сегашната пробита учебна система. Успех!
Anelia Mazhdrakova ,да има промени,но от първи клас да продължат до 12! Не в края на 10 клас за следващите 2г!
Вярно ,с още по- безмислени неща ?
Паляч0. П0дменихте. Всичк0. Какв0. Убраз0вание. Слушаш. Сащ
Какви промени произвеждате неграмотни нищо не правите държите учениците за бройки в училището
Този само мазало може да направи, нищо друго…
Хриси Димитрова По скоро някой колектив партийно обвързан ще напише нови учебници ще приберат някой и друг милион и за да са различни от старити ще ги напълни с неразбираеми академични термини.Ще въведат и часове по вероучение със съответнити учебници и помагала за сметка на физическото.
Всяка година промени правите от НЕКАДЪРНИ специалисти и затова на туй дереже е образованието
Опростачване за по-лесно управление това правите
Промяната ще е да ви няма повече в власта.Вие всичко променихте и историята ни даже.
Готвите нов товар за децата, вместо да ги облекчите от безсмислиците в учебниците и академичния стил, на който някои от тях са написани. Т.с, много информация, при това трудноразбираема за детските умове. Материал от 7- ми клас го прехвърлят на петокласници, от 8- ми клас на шестокласници.
Всеки, възприемаш се за учител, само защото се е снабдил някакси с диплома се упражнява с взлом върху психиката на децата ни.
Мария Трифонова ,не им е лесно и на учителите с тези постоянни промени !
Отново ще му разкажете майката на образованието!
Така ще ви променим,че
Да не би най-накрая да връщат червените връзки?
анализирате и мислите ПРЕДИ да приемете закона за образованието 9 год. назад. Всеки некадърник станал министър се упражнява върху децата ни. Основният проблем са калинките в МОН. Учебните програми и всичко останало е тяхно дело. Отговорност-никаква.