Евродепутатът Андрей Новаков е подготвил писмо до своите колеги в Европейския парламент, в което акцентира върху икономическите загуби, породени от факта че България все още не е в Шенгенското пространство.
„Европейската икономика, започвайки от българската, губи повече от 200 евро на камион за собственика на това превозно средство. Камионът е собственост на българска компания с български шофьор, но стоката e вероятно за германски клиент и е с испански произход. От тази гледна точка щети трупат всички по веригата“, заяви евродепутатът в интервю за БТА.
Преди време той пропътува с камион разстоянието от Видин до Ротердам, за да види лично какви са загубите за българската икономика от това, че страната ни все още не е част от Шенген.
Според него няма причина преминаването да отнема толкова много време при положение, че проверките между България и Румъния се синхронизират.
„И в момента камион се проверява за три-четири минути максимум. Значи не искаме нещо невероятно с това да се свалят до 60 секунди. Това е време за проверка на камион, не за чакане на границата“, коментира той.
Евродепутатът очаква да има дата за влизането на България в Шенген и по суша, както и в еврозоната през 2025 година.
„Австрия по ирония на съдбата е влязла по-трудно в Шенген, Германия е имала такива обструкции спрямо нея, така че поетапно е влизала. Така че в рамките на година-две всички такива опасения доколко държавата е способна да си пази границите отпадат“, посочи Новаков. Предполагам, че с България ще се случи същото, смята той.
Според него единственото, което спира България да влезе в Шенген в момента, са изборите в Австрия.
Напълно възможно е според него България да направи „две в едно“, като през 2025 година едновременно стане член на еврозоната и на Шенген. „Инфлацията трябва да се свие повече от двойно, за да отговаряме на всички критерии за влизане в еврозоната“, обясни Андрей Новаков.
Снимка: БГНЕС