Поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на фигурата от висшия пилотаж“ – констатира докладът за авиационния инцидент в „Граф Игнатиево“, базиран на разчитането на черната кутия на самолета L-39 ZA.
Разследването на Военна прокуратура за катастрофата, в която загинаха подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин, продължава.
„Човешкият живот е най-ценният капитал за Министерство на отбраната (МО)“, заяви в началото на днешната пресконференция служебният министър на отбраната Атанас Запрянов.
Запрянов направи уговорката, че след като стане ясна цялата информация, тогава ще се вземат кадрови решения. „Съвсем скоро ще оповестя своите решения, но те ще бъдат на базата на обща проверка на Военновъздушните сили, а не на слухове и хипотези на един или друг командир“, заяви той.
В пресконференцията участват и заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“.
Запрянов отбеляза, че това разследване е независимо от съдебното и досъдебното. По думите му след такъв инцидент, ако човек не си задава въпроса защо и не се опитва да разбере истината, не е за тази работа.
„Стремим се да изясним обстоятелствата и причините, за да не допускаме повече такива инциденти“, каза министърът на отбраната.
Полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“, също отбеляза, че установяването на вина и отговорност не е предмет на разследването на комисията. Той съобщи, че преди полета е установено, че психофизическото състояние на пилотите позволява да изпълнят зададената задача.
Полк. Василев посочи, че самолетът е произведен през 1990 г. от бивша Чехословакия, притежава сертификат за летателна годност и е ремонтиран през 2015 г.
По отношение на отказа на силовата обстановка, независимото разследване е установило, че лопатките от първата степен на компресора липсват, както и че са деформирани. Държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ обясни, че това се получава при работа на турбините на повишени нива на двигателя.
Не са констатирани отклонения от параметрите на горивото от техническите изисквания. Не са открити следи от изтичане на технически течности на самолета по време на полета. Черната кутия показва, че двигателят е бил на максимален режим.
Комисията не констатира отклонения в параметрите на работата на авиационната техника и отхвърли тази версия като малко вероятна.
Полк. Василев добави, че не са регистрирани сигнали от екипажа за проблеми.
Комисията не е констатирала отклонение в параметрите на работата на авиационната техника.
Петко Василев изчете подробно данните от черната кутия на самолета, където се описват всички скорости и височини достигнати по време на изпълнението на задачата във фаталния ден.
Комисията счита, че ситуацията се е развила от нормални до катастрофални нива. С въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на самолета, ситуацията се е превърнала в сложна. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, ситуацията се е превърнала в катастрофална.
В заключение комисията е констатирала „поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на фигурата от висшия пилотаж“.