На този етап няма отговор от страна на Министерството на финансите дали договореното и очакваното по отношение на увеличението на учителските заплати ще се случи, каза в Кърджали председателят на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров, цитиран от БТА.
Според него, ако няма увеличение, от синдиката не изключват да се стигне до протести, стачки и незавършване на етап от учебната година. Въпреки че е оптимист повишението да бъде заложено в бюджета за 2025 г., председателят на синдикат „Образование“ не изключи варианта на фона на политическата ситуация да няма такъв до края на годината.
Синдикалистът отбеляза, че за да има едно по-различно образование в България, не трябва да се мисли на парче – например колко милиона трябват за увеличение на учителските заплати или колко милиона трябват за материална база. „Трябва да мислим като цяло за парите за образование, за да имаме едно финансирано образование, защото в момента то е недофинансирано“, каза още д-р Петров.
Той припомни отчетените вече стойности, според които в страната има криза за учители – много от тях са пенсионери и въпреки че 15 процента от българските учители са под 35 години, има текучество, което надвишава 70 процента.
Коментарът идва след обещанието на министъра на образованието и науката проф. д-р Галин Цоков за увеличение на заплатите на учителите в размер на 15-20%, за да може размерът на възнаграждението да бъде 125% от средната заплата за страната.
Д-р Юлиян Петров бе в Кърджали, заедно със заместник-председателя на синдикат „Образование“ Георги Шошев, за да участват във форум за новите политики в системата на образованието и новостите в законодателната уредба в системата. Сред присъстващите бе и началникът на Регионалното управление по образование – Кърджали, Ангелина Костова. Един от акцентите на срещата бе мотивацията и вниманието на учениците.
„Немалко от българските родители смятат, че образованието е социална услуга, а то далеч не е това. То е нещо много важно, свързано с много труд и борба за мотивация на ученика, която обаче не може да се случи само чрез промяна на образователната система и правенето ѝ на по-забавна“, коментира д-р Петров. Той повдигна въпроса за възпитанието и дисциплината на учениците и подчерта факта, че европейски държави са започнали да въвеждат оценки в тази посока.