Няколко страни от ЕС, включително Франция и Италия, увеличиха натиска върху Брюксел да се откаже от глобите за изпадналите в затруднение европейски автомобилопроизводители, които не изпълнят целите за намаляване на въглеродните емисии през 2025 г.
Въпросът беше обсъден на среща на министрите на околната среда на Европейския съюз в белгийската столица, която се проведе в момент, когато автомобилната индустрия на блока е изправена пред дълбока криза, според дипломатически източници.
Министърът на екологичния преход на Франция Агнес Пание-Рунашер призова за гъвкавост, за да не се наказват европейските производители в условията на международна конкуренция.
Според нея налагането на глоби на автомобилните производители би било „контрапродуктивно“ и би отслабило европейската индустрия, като не би допринесло за ускоряване на прехода към електрически превозни средства.
Чешката република и Словения са на подобно мнение, заявиха дипломати.
Миналия месец Италия, Полша и Австрия подкрепиха документ, в който се предупреждава, че санкциите „сериозно ще ограничат способността на индустрията да реинвестира в иновации и развитие, като по този начин ще навредят на конкурентоспособността на Европа на световната сцена“.
Европейският комисар по въпросите на климата Вопке Хукстра заяви на брифинг за медиите след срещата, че повдигнатите идеи и опасения са „добре чути“ и ще бъдат обсъдени с другите комисари.
Но той не вижда „как ще се помогне на индустрията или на климата чрез намаляване на целите за емисиите“, добави той, като заяви, че членовете на индустрията са поискали предвидимост по отношение на политиката.
Автомобилната индустрия в Европа изпадна в криза поради високите производствени разходи, бавното преминаване към електрически превозни средства (ЕПС) и засилената конкуренция на ключовия пазар в Китай.
Продажбите на електромобили са по-бавни от очакваното в момент, когато производителите на автомобили се борят с по-строгите правила на ЕС за въглеродните емисии.
Вече бяха обявени съкращения в редица автомобилни гиганти и доставчици в Германия и други страни от ЕС – от Volkswagen и Ford до Bosch, Valeo и Michelin.
27-те държави членки на ЕС постигнаха историческо споразумение за постепенно прекратяване на продажбата на автомобили, работещи с изкопаеми горива, до 2035 г. като част от амбициозните усилия за борба с изменението на климата.
Производителите на автомобили трябва да спазват средногодишните стойности на емисиите на всеки продаден в Европа автомобил.
Стандартът, известен като CAFE (Corporate Average Fuel Economy), изисква от тях постепенно да продават автомобили, които са все по-малко замърсяващи.
Досега той се спазваше като цяло, но през януари ще влязат в сила по-строги правила.
През ноември ръководителят на ЕС Урсула фон дер Лайен обеща лично да ръководи нова инициатива, която да помогне на затруднената автомобилна индустрия да се справи с прехода.