След направена промяна в дневния ред на парламента, приета на председателски съвет, както и ожесточени спорове, депутатите отхвърлиха изменения в Закона за БНБ, предложени от Министерския съвет.
От „Възраждане“ отново потвърдиха позицията си за отлагане на влизането на България в еврозоната. Декларация на партията беше посрещната с остър коментар от Драгомир Стойнев от БСП-Обединена левица и споровете продължиха и по време на дебата по законопроекта.
Законопроектът, внесен от Министерски съвет (МС) на 12 декември 2024 г., предвижда в случай на назначаване на управителя или на подуправител за служебен министър-председател по реда на чл. 99, ал. 5 от Конституцията на Република България, изборът на нов управител, съответно подуправител, се произвежда не по-късно от един месец от прекратяване на правомощията по реда на ал. 8. До произвеждане на избора правомощията на управител се упражняват от определен от него заместник измежду подуправителите, а за подуправител се прилага чл. 20, ал. 4.
В случай, че управителят или подуправител е изразил изрично съгласие да бъде назначен за служебен министър-председател по реда на чл. 99, ал. 5 от Конституцията на Република България, същият подава оставка. Управителят или подуправител има правото да откаже да бъде назначен за служебен министър-председател по реда на чл. 99, ал. 5 от Конституцията на Република България.
В мотивите на законопроекта е посочено, че постигането на пълна правна конвергенция с европейските изисквания за независимост на централната банка е условие за правната интеграция на българската централна банка в Евросистемата при въвеждането на еврото като официална парична единица на Република България, както и за ефективното изпълнение на нейните цели и задачи.
Публикуваните през юни 2024 г. доклади за конвергенция на Европейската централна банка (ЕЦБ) и Европейската комисия (ЕК), в които се разглежда съвместимостта на националното законодателство с членове 130 и 131 от Договора за функционирането на ЕС (ДФЕС) и съответните членове от Устава на Европейската система на централни банки (ЕСЦБ) и Европейската централна банка (Устава), констатират, че евентуалното назначаване на управителя или на подуправител на Българската народна банка за служебен министър-председател по реда на чл. 99, ал. 5 от Конституцията на Република България, изискващо прекъсване на техния мандат, излага на риск независимото упражняване на правомощията и изпълнението на задачите и задълженията, възложени на централната банка. Според европейските институции този риск би бил достатъчно смекчен само с изискването управителят или подуправителят да подадат оставка при назначаването им за служебен министър-председател, се казва в мотивите на Министерския съвет.
В крайна сметка законопроектът получи подкрепа само от ПП-ДБ и по един депутат от ГЕРБ-СДС и ИТН. „Възраждане“, ДПС – Ново начало и БСП – Обединена левица бяха „против“, а останалите депутати от ГЕРБ, ИТН, ДПС-ДПС и МЕЧ се въздържаха.
След това председателят Наталия Киселова обяви един час почивка, след който ще бъдат избрани постоянните комисии.