Search Suggestions
      сряда, 23.04.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          НОВА СХЕМА? Бюджетът ще се пълни с „доброволни вноски“ от бизнеса

          Проектозаконът за държавния бюджет включва нова скандална разпоредба, която позволява на частни компании да правят доброволни вноски към централния бюджет с цел подкрепа на публични инвестиции. Това на практика дава възможност на бизнеса да прави директни дарения към хазната, без никакви лимити и без ясни антикорупционни механизми, които да предотвратят евентуални конфликтни интереси и насрещни облаги.

          - Реклама -

          Въпросният текст беше разкрит първо от Glasove.com, а проверка на вестник „Сега“ потвърди, че такава разпоредба не е съществувала в предходния проект на бившия служебен министър Людмила Петкова. Това означава, че текстът е включен за първи път в актуалната версия на проектобюджета, без публично обяснение за мотивите зад това решение.

          Какво предвижда новата разпоредба?

          Според § 4 от преходните разпоредби на проектозакона:

          • Юридическите лица могат да правят доброволни вноски към централния бюджет, като средствата ще бъдат използвани за финансиране на публични инвестиции, заложени в бюджета.
          • Тези вноски ще се превеждат по сметка на Националната агенция за приходите (НАП) и ще бъдат признавани за данъчни цели, което означава, че ще се ползват от данъчни облекчения.
          • Внесените суми ще могат да се разпределят пропорционално в следващите три календарни години при определянето на корпоративния данък.

          Какви са проблемните аспекти?

          1️⃣ Липса на лимит за сумите – В момента действащото законодателство регламентира ясни лимити за даренията, които могат да бъдат признати за данъчни разходи. Например:

          • До 10% от печалбата за дарения към детски градини, училища, социално слаби лица и БЧК.
          • До 50% от печалбата, ако даренията са насочени към НЗОК за лечение на деца.
          • При новата разпоредба няма подобни ограничения, което създава рискове за злоупотреби.

          2️⃣ Липса на механизъм за контрол – Даренията ще постъпват в централния бюджет, който се управлява от Министерския съвет и не е известен с висока степен на прозрачност. Няма гаранция, че тези средства няма да бъдат използвани за политически или икономически зависимости.

          3️⃣ Създаване на потенциална корупционна вратичка – В момента дори малки дарения към общини са строго регламентирани, като Столична община например забранява дарения, които:

          • Целят заобикаляне на закона за обществените поръчки.
          • Могат да доведат до дългосрочни облаги за дарителя.
          • Са насочени към влияние върху политиката на общината.
          • В новата разпоредба няма подобни защитни механизми, въпреки че НАП – институцията, която ще събира даренията – има правомощия да проверява и ревизира фирмите, които евентуално ще правят такива вноски.

          4️⃣ Нарушаване на принципа за нецелеви приходи – Финансови експерти коментират, че основен принцип в държавните приходи е недопускането на целеви дарения за конкретни проекти. В случая не е ясно как държавата ще осигури прозрачност и отчетност при използването на тези доброволни вноски.

          Възможна цел: Запушване на бюджетни дупки?

          Разпоредбата поражда съмнения, че се създава законова възможност за вливане на частни средства в бюджета, за да се повлияе на бюджетния дефицит. Това е особено тревожно в контекста на критериите за влизане в еврозоната, където България трябва да поддържа дефицит под 3% от БВП. Възникват въпроси дали тези „дарения“ няма да се използват за манипулиране на фискалните показатели.

          Заключение

          Новата разпоредба в проектобюджета отваря врата за потенциални злоупотреби, като създава неясен механизъм за частно финансиране на държавния бюджет. Липсата на ограничения за размера на даренията, липсата на антикорупционни защити и непрозрачният характер на бюджета повдигат сериозни въпроси за възможни зависимости между бизнеса и държавната власт.

          Необходима е спешна ревизия на този текст и въвеждане на ясни гаранции, че не се създава законова възможност за корупционни практики и непрозрачно влияние върху публичните финанси.

          Проектозаконът за държавния бюджет включва нова скандална разпоредба, която позволява на частни компании да правят доброволни вноски към централния бюджет с цел подкрепа на публични инвестиции. Това на практика дава възможност на бизнеса да прави директни дарения към хазната, без никакви лимити и без ясни антикорупционни механизми, които да предотвратят евентуални конфликтни интереси и насрещни облаги.

          - Реклама -

          Въпросният текст беше разкрит първо от Glasove.com, а проверка на вестник „Сега“ потвърди, че такава разпоредба не е съществувала в предходния проект на бившия служебен министър Людмила Петкова. Това означава, че текстът е включен за първи път в актуалната версия на проектобюджета, без публично обяснение за мотивите зад това решение.

          Какво предвижда новата разпоредба?

          Според § 4 от преходните разпоредби на проектозакона:

          • Юридическите лица могат да правят доброволни вноски към централния бюджет, като средствата ще бъдат използвани за финансиране на публични инвестиции, заложени в бюджета.
          • Тези вноски ще се превеждат по сметка на Националната агенция за приходите (НАП) и ще бъдат признавани за данъчни цели, което означава, че ще се ползват от данъчни облекчения.
          • Внесените суми ще могат да се разпределят пропорционално в следващите три календарни години при определянето на корпоративния данък.

          Какви са проблемните аспекти?

          1️⃣ Липса на лимит за сумите – В момента действащото законодателство регламентира ясни лимити за даренията, които могат да бъдат признати за данъчни разходи. Например:

          • До 10% от печалбата за дарения към детски градини, училища, социално слаби лица и БЧК.
          • До 50% от печалбата, ако даренията са насочени към НЗОК за лечение на деца.
          • При новата разпоредба няма подобни ограничения, което създава рискове за злоупотреби.

          2️⃣ Липса на механизъм за контрол – Даренията ще постъпват в централния бюджет, който се управлява от Министерския съвет и не е известен с висока степен на прозрачност. Няма гаранция, че тези средства няма да бъдат използвани за политически или икономически зависимости.

          3️⃣ Създаване на потенциална корупционна вратичка – В момента дори малки дарения към общини са строго регламентирани, като Столична община например забранява дарения, които:

          • Целят заобикаляне на закона за обществените поръчки.
          • Могат да доведат до дългосрочни облаги за дарителя.
          • Са насочени към влияние върху политиката на общината.
          • В новата разпоредба няма подобни защитни механизми, въпреки че НАП – институцията, която ще събира даренията – има правомощия да проверява и ревизира фирмите, които евентуално ще правят такива вноски.

          4️⃣ Нарушаване на принципа за нецелеви приходи – Финансови експерти коментират, че основен принцип в държавните приходи е недопускането на целеви дарения за конкретни проекти. В случая не е ясно как държавата ще осигури прозрачност и отчетност при използването на тези доброволни вноски.

          Възможна цел: Запушване на бюджетни дупки?

          Разпоредбата поражда съмнения, че се създава законова възможност за вливане на частни средства в бюджета, за да се повлияе на бюджетния дефицит. Това е особено тревожно в контекста на критериите за влизане в еврозоната, където България трябва да поддържа дефицит под 3% от БВП. Възникват въпроси дали тези „дарения“ няма да се използват за манипулиране на фискалните показатели.

          Заключение

          Новата разпоредба в проектобюджета отваря врата за потенциални злоупотреби, като създава неясен механизъм за частно финансиране на държавния бюджет. Липсата на ограничения за размера на даренията, липсата на антикорупционни защити и непрозрачният характер на бюджета повдигат сериозни въпроси за възможни зависимости между бизнеса и държавната власт.

          Необходима е спешна ревизия на този текст и въвеждане на ясни гаранции, че не се създава законова възможност за корупционни практики и непрозрачно влияние върху публичните финанси.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Пожар избухна в апартамент в „Младост”

          Пожар гори в жилищен блок в столичния квартал „Младост”. Сигнал за инцидента е подаден в 19.29 ч. Три противопожарни коли гасят огъня. По информация на Нова...

          МС приема законодателна програма на редовното си заседание

          Министерски съвет ще проведе редовното си заседание на 23 април, сряда, от 10.00 часа.На заседанието ще бъде приета законодателната програма на правителството за периода...

          Георги Пашкулев: Европа има нужда от български дипломати, а не от безхаберници

          България и Европейският съюз навлизат в нов период от своето развитие, в който ролята на дипломацията ще играе все по-важна роля на фона на...

          1 коментар

          1. А това е евро отпада остава вички гръб махна остава еи волуяк число крадец. Да лев победи б.я

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions