Search Suggestions
      вторник, 25.02.25
      Search Suggestions

          НОВА СХЕМА? Бюджетът ще се пълни с „доброволни вноски“ от бизнеса

          Проектозаконът за държавния бюджет включва нова скандална разпоредба, която позволява на частни компании да правят доброволни вноски към централния бюджет с цел подкрепа на публични инвестиции. Това на практика дава възможност на бизнеса да прави директни дарения към хазната, без никакви лимити и без ясни антикорупционни механизми, които да предотвратят евентуални конфликтни интереси и насрещни облаги.

          - Реклама -

          Въпросният текст беше разкрит първо от Glasove.com, а проверка на вестник „Сега“ потвърди, че такава разпоредба не е съществувала в предходния проект на бившия служебен министър Людмила Петкова. Това означава, че текстът е включен за първи път в актуалната версия на проектобюджета, без публично обяснение за мотивите зад това решение.

          Какво предвижда новата разпоредба?

          Според § 4 от преходните разпоредби на проектозакона:

          • Юридическите лица могат да правят доброволни вноски към централния бюджет, като средствата ще бъдат използвани за финансиране на публични инвестиции, заложени в бюджета.
          • Тези вноски ще се превеждат по сметка на Националната агенция за приходите (НАП) и ще бъдат признавани за данъчни цели, което означава, че ще се ползват от данъчни облекчения.
          • Внесените суми ще могат да се разпределят пропорционално в следващите три календарни години при определянето на корпоративния данък.

          Какви са проблемните аспекти?

          1️⃣ Липса на лимит за сумите – В момента действащото законодателство регламентира ясни лимити за даренията, които могат да бъдат признати за данъчни разходи. Например:

          • До 10% от печалбата за дарения към детски градини, училища, социално слаби лица и БЧК.
          • До 50% от печалбата, ако даренията са насочени към НЗОК за лечение на деца.
          • При новата разпоредба няма подобни ограничения, което създава рискове за злоупотреби.

          2️⃣ Липса на механизъм за контрол – Даренията ще постъпват в централния бюджет, който се управлява от Министерския съвет и не е известен с висока степен на прозрачност. Няма гаранция, че тези средства няма да бъдат използвани за политически или икономически зависимости.

          3️⃣ Създаване на потенциална корупционна вратичка – В момента дори малки дарения към общини са строго регламентирани, като Столична община например забранява дарения, които:

          • Целят заобикаляне на закона за обществените поръчки.
          • Могат да доведат до дългосрочни облаги за дарителя.
          • Са насочени към влияние върху политиката на общината.
          • В новата разпоредба няма подобни защитни механизми, въпреки че НАП – институцията, която ще събира даренията – има правомощия да проверява и ревизира фирмите, които евентуално ще правят такива вноски.

          4️⃣ Нарушаване на принципа за нецелеви приходи – Финансови експерти коментират, че основен принцип в държавните приходи е недопускането на целеви дарения за конкретни проекти. В случая не е ясно как държавата ще осигури прозрачност и отчетност при използването на тези доброволни вноски.

          Възможна цел: Запушване на бюджетни дупки?

          Разпоредбата поражда съмнения, че се създава законова възможност за вливане на частни средства в бюджета, за да се повлияе на бюджетния дефицит. Това е особено тревожно в контекста на критериите за влизане в еврозоната, където България трябва да поддържа дефицит под 3% от БВП. Възникват въпроси дали тези „дарения“ няма да се използват за манипулиране на фискалните показатели.

          Заключение

          Новата разпоредба в проектобюджета отваря врата за потенциални злоупотреби, като създава неясен механизъм за частно финансиране на държавния бюджет. Липсата на ограничения за размера на даренията, липсата на антикорупционни защити и непрозрачният характер на бюджета повдигат сериозни въпроси за възможни зависимости между бизнеса и държавната власт.

          Необходима е спешна ревизия на този текст и въвеждане на ясни гаранции, че не се създава законова възможност за корупционни практики и непрозрачно влияние върху публичните финанси.

          Проектозаконът за държавния бюджет включва нова скандална разпоредба, която позволява на частни компании да правят доброволни вноски към централния бюджет с цел подкрепа на публични инвестиции. Това на практика дава възможност на бизнеса да прави директни дарения към хазната, без никакви лимити и без ясни антикорупционни механизми, които да предотвратят евентуални конфликтни интереси и насрещни облаги.

          - Реклама -

          Въпросният текст беше разкрит първо от Glasove.com, а проверка на вестник „Сега“ потвърди, че такава разпоредба не е съществувала в предходния проект на бившия служебен министър Людмила Петкова. Това означава, че текстът е включен за първи път в актуалната версия на проектобюджета, без публично обяснение за мотивите зад това решение.

          Какво предвижда новата разпоредба?

          Според § 4 от преходните разпоредби на проектозакона:

          • Юридическите лица могат да правят доброволни вноски към централния бюджет, като средствата ще бъдат използвани за финансиране на публични инвестиции, заложени в бюджета.
          • Тези вноски ще се превеждат по сметка на Националната агенция за приходите (НАП) и ще бъдат признавани за данъчни цели, което означава, че ще се ползват от данъчни облекчения.
          • Внесените суми ще могат да се разпределят пропорционално в следващите три календарни години при определянето на корпоративния данък.

          Какви са проблемните аспекти?

          1️⃣ Липса на лимит за сумите – В момента действащото законодателство регламентира ясни лимити за даренията, които могат да бъдат признати за данъчни разходи. Например:

          • До 10% от печалбата за дарения към детски градини, училища, социално слаби лица и БЧК.
          • До 50% от печалбата, ако даренията са насочени към НЗОК за лечение на деца.
          • При новата разпоредба няма подобни ограничения, което създава рискове за злоупотреби.

          2️⃣ Липса на механизъм за контрол – Даренията ще постъпват в централния бюджет, който се управлява от Министерския съвет и не е известен с висока степен на прозрачност. Няма гаранция, че тези средства няма да бъдат използвани за политически или икономически зависимости.

          3️⃣ Създаване на потенциална корупционна вратичка – В момента дори малки дарения към общини са строго регламентирани, като Столична община например забранява дарения, които:

          • Целят заобикаляне на закона за обществените поръчки.
          • Могат да доведат до дългосрочни облаги за дарителя.
          • Са насочени към влияние върху политиката на общината.
          • В новата разпоредба няма подобни защитни механизми, въпреки че НАП – институцията, която ще събира даренията – има правомощия да проверява и ревизира фирмите, които евентуално ще правят такива вноски.

          4️⃣ Нарушаване на принципа за нецелеви приходи – Финансови експерти коментират, че основен принцип в държавните приходи е недопускането на целеви дарения за конкретни проекти. В случая не е ясно как държавата ще осигури прозрачност и отчетност при използването на тези доброволни вноски.

          Възможна цел: Запушване на бюджетни дупки?

          Разпоредбата поражда съмнения, че се създава законова възможност за вливане на частни средства в бюджета, за да се повлияе на бюджетния дефицит. Това е особено тревожно в контекста на критериите за влизане в еврозоната, където България трябва да поддържа дефицит под 3% от БВП. Възникват въпроси дали тези „дарения“ няма да се използват за манипулиране на фискалните показатели.

          Заключение

          Новата разпоредба в проектобюджета отваря врата за потенциални злоупотреби, като създава неясен механизъм за частно финансиране на държавния бюджет. Липсата на ограничения за размера на даренията, липсата на антикорупционни защити и непрозрачният характер на бюджета повдигат сериозни въпроси за възможни зависимости между бизнеса и държавната власт.

          Необходима е спешна ревизия на този текст и въвеждане на ясни гаранции, че не се създава законова възможност за корупционни практики и непрозрачно влияние върху публичните финанси.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ
          - Реклама -

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          Search Suggestions
              Search Suggestions