Повече от 500 камиона преминават през Сараево на 21 април в протестно шествие, изразявайки недоволство от дългогодишните проблеми в този сектор, които правят местните превозвачи неконкурентоспособни на пазара, предаде РСЕ.
Превозвачите твърдят, че от години са дискриминирани, тъй като държавната администрация постоянно променя наредбите и правилата, без да се консултира с тях и в техен ущърб.
Те настояват също така за спешно намаляване на закъсненията по границите чрез цифровизация на процесите на митническо оформяне.
Освен това транспортните оператори настояват ЕС да преустанови действието на правилото 90/180, според което шофьорите от Босна и Херцеговина, както и всички граждани, могат да прекарват максимум 90 дни в ЕС в рамките на шестмесечен период, което затруднява дейността им и ги прави неконкурентоспособни, заявиха те.
Четвъртото им искане е възстановяване на акцизите, платени на държавата, най-вече поне половината от акцизите върху горивата, платени от професионалните превозвачи, както и от всички граждани на БиХ.
Велибор Паулич, координатор на Консорциум „Логистика БиХ“, обяви след срещата с министъра, че Регламент 90/120 на ЕС е директна атака срещу превозвачите, които са „икономическият живот на БиХ“, тъй като повече от 90 % от стоките пристигат в БиХ с автомобилен транспорт.
„Ако нямаме собствена, здрава икономическа кръв, ще имаме чужда, и то на много по-високи цени. А цената на транспорта се отразява на цената на всички продукти, които гражданите консумират, от закуската до вечерята“, посочи Паулич.
Той допълни, че не е оправдано един превозвач да чака 14 часа на границата, за да върне празен камион в Босна и Херцеговина, и че това чакане „струва“ на превозвача 208 часа годишно за един камион, както и че бюрократите са създали множество ненужни административни пречки пред един отрасъл, в който през последните 20 години са заети 47 000 души.
Съветът на министрите на Босна и Херцеговина вече е водил преговори с представители на ЕС по този въпрос, но ЕС е отказал да освободи шофьорите от правилата, уреждащи пребиваването в ЕС.
Чрез съвместни протести транспортните оператори в Босна и Херцеговина, както и в други страни от региона, изтъкват неотложните проблеми в този сектор през последните години.
Босна и Херцеговина е почти изцяло зависима от международния автомобилен транспорт за търговията със страните от ЕС.
Освен в Босна и Херцеговина, на риск са изложени и шофьорите от Северна Македония, Албания, Сърбия и Черна гора, а със същия проблем се сблъскват и шофьорите от Турция и Молдова.