София 3 °C София 3°C - ясно небе Велико Търново -2 °C Велико Търново -2°C - ясно небе Пловдив -1 °C Пловдив -1°C - мараня Варна 2 °C Варна 2°C - ясно небе Бургас 3 °C Бургас 3°C - предимно облачно

КЗК: Картел се доказва много трудно, цените не са наш ангажимент

Ние се занимаваме с нелоялни търговски практики, подчерта председателят ѝ Юлия Ненкова

10 месецаОбщество 34 Николай Парашкевов

КЗК не се занимава с цените на стоките, защото Комисията не е ценови регулатор. Ние се занимаваме с нелоялни търговски практики, образуваме дела в случай, че имаме съмнения за картели. Картелът всъщност е споразумение и забранена практика за съгласуване на цени, на пазари, на разделяне и определяне на клиенти.

Това обясни председателят на Комисията за защита на конкуренцията Юлия Ненкова пред БНТ.

Ще бъдат прегледани всички сигнали и жалби по отношение на цените, за да може да бъдат обобщени, да се анализира състоянието на пазара и съответно, ако се окаже, че това е така - да бъдат взети мерки и наложени санкции.

"При доказване на картел следва процедура, в която изслушваме заинтересованите страни, каним ги на открито заседание, на което те излагат своите възражения. Първо повдигаме определение за извършено нарушение, връчва се на страната и има право в определения в закона срок да направи такова възражение, да го изслушаме и след което постановяваме решение", обясни Ненкова.

По думите ѝ, решенията на КЗК могат да бъдат обжалвани пред ВАС, а тези за нелоялна конкуренция се обжалват пред Административен съд - София-област.

Когато КЗК установи картел, от там успяват да го докажат.

Според нея, няма как от Комисията да изискват търговските вериги да свалят цените.

"По принцип картелът много трудно се доказва. Европейската практика е такава, че като време се изисква време между 5, 8 и 9 години. И не случайно мандатите на тези органи там са такива, а само в България мандатът е най-малък като срок", обясни Юлия Ненкова.

От 6-7 месеца наблюдават тези сигнали за проблем на пазара. Едновременно с това КЗК следи и нелоялните търговски практики - като нелоялно привличане на клиенти, дъмпингови цени и всички онези текстове от закона, които регламентират нелоялната търговска практика.