София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Самозареждащият се Honda HR-V

Системата e:HEV се състои от два компактни, но мощни електромотора, съчетани с бензинов 1,5-литров двигател

2 годиниТехнологии 3 Ивана Иванова

Снимки: Тони Тончев за Honda

Напълно новият HR-V е поредното попълнение в хибридната e:HEV гама на Honda, наред с представените през 2020 г. следващи поколения на CR-V и Jazz.

Системата e:HEV се състои от два компактни, но мощни електромотора, съчетани с бензинов 1,5-литров двигател DOHC i-VTEC по цикъл на Аткинсън, литиевойонна батерия и иновативна трансмисия с фиксирана предавка, свързана с блок за управление на захранването (PCU). Технологията е плод на 20-годишния опит с хибридното задвижване, който Honda натрупа както в пътните автомобили, така и във Формула 1. За HR-V, мощността на е:HEV е увеличена до 131 к.с. и 253 Нм въртящ момент срещу 109 к.с. при Jazz.

Автомобилът отделя вредни емисии от CO2 от 122 г/км (WLTP) и изразходва 5,4 л /100 км (WLTP) в комбиниран цикъл и ускорява от място до 100 км/ч за 10,6 сек.

Оптимизирани режими на управление

Системата e:HEV се отличава от всички останали подобни по неусетния начин, по който се сменят трите режима на управление. Интелигентният захранващ блок (IPU) автоматично и непрекъснато превключва цикъла на движение между електрическо задвижване, хибридно или такова на двигател с вътрешно горене съобразно специфичната пътна ситуация.

При шофиране с постоянно висока скорост системата оперира с бензиновия двигател, тъй като в този случай той предлага оптималното съотношение между икономичност и динамика. При необходимост от по-високо ускорение в случаите на изпреварване актуалният режим е хибридният. Допълнително в този случай двигателят с вътрешно горене захранва и батерията.

Спортният режим може да бъде активиран от селектора. При този избор резултатът е още по-бърза реакция при подаването на гориво, докато при икономичния ‘Econ’ климатичната система се настройва за оптимален разход на енергия. В позиция ‘Normal’ автомобилът е с най-добър баланс между „двата свята“ шофьорът има възможност да превключва през всички работни режими.

Реакция като при електромобил

За увеличено усещане тип „електромобил“ шофьорът трябва да постави в позиция В селектора на трансмисията, при което е наличен избор за различни нива на възстановяване на енергията при намаляване или спиране. Нивото на рекуперацията ѝ може да бъде допълнително увеличено, когато лостът е в традиционната позиция D и шофьорът използва бутоните за контрол на забавянето, разположени зад волана.

Преминаването между различните режими на управление, включително и стартирането на двигателя с вътрешно горене в ролята на генератор за електроенергия става много по-неусетно. Трансмисията с фиксирана предавка изразходва по-малко енергия за разлика от конвенционална система с планетарна предавателна кутия, при която се получава високо ниво на триене.

Шофиране без умора и магически седалки

Чувството за връзка с външния свят започва още от отличния обзор напред, а прозорците са оформени така, че да се вкара повече естествена светлина в интериора. Стабилизираните седалки на Honda от следващо поколение са със структурна поддръжка на възглавниците, заменила досегашните класически пружини. Тази конфигурация осигурява шофиране без умора при дълги пътувания. Контролните уреди са разположени възможно най-удобно в зоната зрителното поле на шофьора. 
При сходни размери с тези на предишното поколение новият HR-V се отличава с повече пространство за краката и раменете. Платформата позволява и в новата генерация на HR-V да се запази изключително практичната система „магически седалки“ на Honda, предлагащи богато разнообразие от конфигурации според необходимостта. Долната им част може да бъде вдигана като при столчетата в киносалон по отделно за всяка от тях, а облегалките им – да бъдат свалени до получаването на товарно пространство с равен под.

Вентилационна система като морски бриз

Най-впечатляващата особеност е уникалната система за разпръскване на въздуха. С L-образните си вентилационни отвори, разположени в горните ъгли на бордовото табло, тя е концептуално нов подход в областта на климатизацията. По този начин е гарантирано усещането за ободряващ полъх на почти истински бриз за всички пътници и шофьора.

От сензорния циферблат е възможно превключване между два режима. При първия въздушната струя се насочва през нормалния вентилационен отвор, като системата генерира полъх, подобен на истински бриз. Вторият активира системата за разпръскване на въздуха и тя дискретно насочва лекия бриз към страничните прозорци, а полъхът просто леко „гали“ бузите на предните пътници. Въздушният поток преминава и към тавана, като създава леко завихряне, което не духа директно към пасажерите. През лятото образувалият се като възглавница около предните и задните седалки въздушен слой блокира топлината от нагорещените отвън стъкла. На същия принцип той изолира и студа през зимата. Седалките от втория ред също са с добра вентилация благодарение на отворите в задната конзола. 

Място за много багаж

С помощта на умното разположение на частите от хибридната система и патентованата от Honda технология „магически седалки“ е постижим равен багажен под, а ниският праг за по-лесно товарене не е за сметка на вдъхновената от спортните купета линия на покрива. В автомобила можем да вкараме и бордове за сърф, както и два планински велосипеда с демонтирани предни колела. Налично е и допълнително пространство под дъното на багажника.

Високотехнологична свързаност

Лесният за употреба 9-инчов сензорен интерфейс е проектиран, за да сведе до минимум разсейването на шофьора, операционното време, което отнема боравенето с на най-често използваните контролни уреди е намалено на половина спрямо предишното поколение на модела. Всичко е станало още по-безопасно и ергономично. Интерфейсът на системата е в привичния стил на смартфоните със скролване през страници и списъци. Дисплеят може да бъде конфигуриран с персонални настройки.

Богат пакет за безопасност Honda SENSING
Стандартно в цялата гама на HR-V са налични със система за автоматично превключване между къси и дълги светлини и информация за мъртвата зона на видимостта. При по-високо оборудваната версия Advance към пакета е добавен и следенето на страничния трафик, а при ниво Advance Style вече откриваме и допълнителни LED фарове, включващи се в завой.
Основна роля в системата играе широкоъгълната камера с висока резолюция, заместила мултифункционалната с датчици и сензори от предишното поколение на HR-V. Показателите на монокулярната камера също са подобрени спрямо наскоро въведената с актуалното поколение на Jazz. Тя разпознава още по-прецизно, защото в нея е използвана технологията AI (изкуствен интелект). Примерно спирачната система за предотвратяване на ПТП вече е способна да открие наличието и на мотоциклет пред автомобила.

Както и всички нови модели на марката, следващото поколение на HR-V е обзаведено с набора от усъвършенствани системи и асистенти за активна безопасност, обединени под името Honda SENSING.

Пасивна безопасност в новия HR-V
Каросерията на всяко HR-V е изградена на основата на разработената от Honda технология ACE™ (Advanced Compatibility Engineering™), която осигурява максимална защита на пътниците в купето при удар.
Състои се от мрежа от структурно свързани елементи, които разпръскват енергията от удара в предната част на автомобила, намалявайки не само предаваните към пътниците в купето сили, но и ефекта от сблъсъка върху другата кола.
За предпазване на пешеходците Honda адаптира клиренса под капака и ефективността му по отношение на „поглъщане“ на силата на удара, както и разпределянето на силите, действащи върху бронята при сблъсък.
Пасажерите на борда на HR-V ще бъдат предпазени от многобройни въздушни възглавници, предните седалки са със защита срещу камшичен удар.