София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

SEO оптимизация на сайт за начинаещи

10 стъпки за оптимизиране на вашия уеб сайт

2 годиниТехнологии 4

Знаете ли, че около 64% от трафика на един уеб сайт идва от органично търсене? А само около 10% идва от социалните медии. За да изградите успешно стратегия за дигитален маркетинг, задължително трябва да обърнете внимание на търсачките като Google.

Това ръководство за SEO за начинаещи предоставено ни от SEO агенция SeoWebDesign ще ви запознае с концепцията за оптимизация за търсачки и ще ви обясни как да оптимизирате уеб сайта си, така че да получите повече трафик. Нека да започваме.

Какво е SEO?

За да разберете какво е SEO, е необходимо да знаете как работят търсачките като Google, Bing и Yandex. Как те определят класирането си при търсене? Представете си, че има огромно количество уеб сайтове, които са създадени, за да продават една и съща услуга или продукт по цял свят.

Търсачките като Google индексират уеб страниците, естествено ако не е сложена забрана за индексиране на сайта. Самото индексиране напомня на един от онези стари, жълти телефонни указатели, които имаше във всеки дом преди години. Днес обаче указателят е в цифров формат.

След като създадете уеб сайт, ботовете на търсачката ще го обходят, за да разберат информацията, която той съдържа, и съответно ще го индексират, така че да се появи в резултатите при релевантно търсене. Ботовете на търсачките са способни да разберат контекстуалната информация показана на вашия сайт - текст, структура и нетекстово съдържание. Способни са и да го индексират въз основа на различни фактори, като например релевантност и авторитет.

Именно тук влиза в действие оптимизацията за търсачки. SEO оптимизацията се отнася до процеса на подобряване на работата на вашия сайт, така че търсачките да го оценят високо. Търсачките трябва да разберат релевантността на сайта и да го класират съответно нея при търсене.

Търсачките индексират страници, а не уеб сайта ви като цяло. Това означава, че работата ви по SEO трябва да се извършва страница по страница.

Защо е важна SEO оптимизацията?

За да разберете по-добре колко е важно SEO-то, помислете за собствените си навици за търсене. Да речем, че влизате в Google, защото искате да намерите информация по конкретна тема, например "най-добрите инструменти за мейл маркетинг". Може би просто ще напишете "инструменти за имейл маркетинг" и веднага ще получите списък с резултати.

Върху кой от тях ще щракнете?

Най-много хора кликват върху първите резултати. Ако се чудите защо става така помислете дали вие стигате някога на втората или третата страница с резултати? Вероятно не, ако се случва понякога, то е по-скоро изключение.

Този пример показва защо SEO оптимизацията е важна. Оптимизирането на страниците ви за търсачките помага за цялостното ви класиране при търсене.

Целта ви трябва да е да бъдете на първа страница на ключовите думи, които пишат вашите клиенти. Само така ще видите увеличен трафик към сайта ви.

Как се прави добра SEO оптимизация за уеб сайт?

Нека разгледаме 10 основни съвета за SEO оптимизация за начинаещи, които можете да използвате, за да подобрите уеб сайта си още сега.

Направете проучване на ключовите думи и използвайте подходящи термини

Ключовите думи играят важна роля в SEO оптимизацията. Ключовата дума посочва основната тема на вашето съдържание и именно тя прави възможно хората да намерят вашия сайт след като са направили онлайн търсене по интересуващата ги тема.

Ключовата дума е това, което хората ще напишат в търсачката, когато търсят нещо. Ето защо трябва да се уверите, че ключовата ви дума съответства на намерението за търсене на целевата ви аудитория. Тя може да бъде кратка и ясна ключова дума като "цифров маркетинг" или дълга ключова дума като "как да създадем добра цифрова рекламна кампания". По-кратките ключови думи обикновено имат по-голям обем на търсене. Това означава, че те могат да бъдат по-трудни за класиране. Дългите ключови думи имат по-малък обем на търсене, но за сметка на това са много специфични. Предимството им е, че можете да се насочите към точната аудитория, която се интересува точно от този продукт или услуга. Най-добре е да се насочите към комбинация от двете - дълги и кратки - ключови думи.

Освен това е идеално да вземете предвид и обема на търсене и трудността на класиране на ключовата дума, която възнамерявате да използвате. Обемът на търсене показва колко често хората търсят тази конкретна ключова дума. По-големият обем на търсене означава, че хората са по-заинтересовани от тази тема. Трудността на класиране, от друга страна, показва колко трудно ще бъде да се класира в резултатите на търсачките.

Ключовите думи са жизненоважни, но не са единственият компонент за оптимизиране на уеб сайтовете. Трябва да се съсредоточите и върху други важни аспекти, за да увеличите трафика. Нека разгледаме по-подробно някои SEO стратегии начини за оптимизиране на уеб сайт ви.

Поставете ключови думи в страниците си

Всяка страница или публикация в блога ви трябва да има различни подходящи ключови думи. За тази статия ключовата дума е "SEO за начинаещи". Вероятно това е терминът, който сте търсили, за да попаднете на нея и сега да я четете. В идеалния случай, избраните от вас ключови думи трябва да бъдат в:

  • Заглавието на публикацията;

  • URL адреса;

  • В първия и последния параграф на публикацията;

  • В текста, органично разположен в цялата публикация;

  • В alt таговете на използваните изображения.

Пазете се от „пренасищане с ключови думи". По-долу ще обясним подробно какво значи това.

Обърнете внимание и на пермалинковете

Пермалникът е URL адресът, който виждате, когато влизате на дадена уеб страница. Пермалинковете казват много за цялостната структура на вашия уеб сайт или за този, който посещавате. Те не трябва да са прекалено дълги и в същото време ясно да описват за какво се отнася уеб страницата, както за читателя, така и за бота на Google.

Както вече споменахме, ботовете на търсачките обхождат всички страници на сайта ви, за да разберат напълно темата му и да индексират правилно съдържанието. Използвайте ясни и смислени думи в URL адреса си. Например, ако имате онлайн магазин за книги, структурирайте страниците си с пермалинкове, за да покажете на хората до какво имат достъп и да помогнете за контекстуализацията на цялостната информация. Това прави йерархията ясна за търсачките и подпомага SEO оптимизацията.

Това може да изглежда по следния начин:

www.knijarnicaseo.bg - това е вашият уеб сайт

www.knijarnicaseo.bg/romani - може да бъде страница, на която хората могат да намерят всички книги в категорията романи.

www.site-knijarnica.bg/romani/liubovni - е страница, на която те ще намерят информация за любовните романи.

Както подсказва името, пермалникът е постоянен адрес, поради което е важно да определите правилните адреси и повече да не ги променяте. Не се препоръчва използването на конкретни дати или информация, която може да се промени.

Защо? В идеалния случай ще продължите да актуализирате страницата си с течение на времето. Наличието на страница, която е онлайн от доста време, играе роля за по-добра SEO оптимизация. По-старите страници не се класират, само защото са публикувани от по-дълго време, а защото с течение на времето са успели да постигнат авторитет чрез генериран трафик, изграждане на връзки и др. Възможността да актуализирате страниците си със свежа и релевантна информация е от ключово значение, а това означава създаване на непреходна структура на URL адресите.

Да речем, че напишете статия на тема "Топ 5 маркетингови съвета за 2020 г.". Това е чудесна тема, но в пермалника си не включвайте 2020 г. По този начин можете да актуализирате статията и по-късно да напишете за "Топ 5 маркетингови съвета за 2021 г.".

Същото правило важи и за страници за конкретни празници, като например Черен петък. Той се случва всяка година и ще искате да използвате тази страница повторно за следващите години.

Създайте хипервръзка към съществуващото си съдържание

Ако публикацията, която пишете в момента, е свързана с друга публикация, която вече сте написали, свържете я с нея. Добра практика е да поставяте хипервръзки към други публикации и страници в сайта ви. Това ще допринесе за по-доброто потребителско изживяване, като помогне на читателя да открие по-нататък свързаното съдържание и да премине към други страници на вашия сайт, както и ще помогне на ботовете при индексирането и контекстуализирането на вашите уеб страници.

Пишете висококачествено съдържание. Без много повторения на ключови думи.

Разбира се, трябва да пишете съдържание, което ангажира читателите. Уверете се, че …покривате темата си изцяло и не пропускайте информация, която може да е важна. Важно е да дадете на аудиторията си общ поглед върху желаната тема и отговори, удовлетворяващи нуждите ѝ.

Повече думи не означават по-високо качество, но тъй като показват, че темата е обхваната в дълбочина, могат да помогнат. Както посочват от backlinko.com, има връзка между броя на думите и класирането, както и между дълбочината на статията и класирането на сайта ви.

Освен че покривате темата си изцяло, писането по ясен, но елегантен и разговорен начин върши чудеса. Не разполагайте ключовата си дума навсякъде в статията с надеждата да имате висока плътност на ключовите думи. Опитите да се измами системата, като се поставят колкото се може повече ключови думи, няма да проработят и дори е много вероятно да бъдете санкционирани за това. Търсачките са много интелигентни и могат да разпознаят пренасищането на ключови думи.

Оптимизирайте изображенията си

От гледна точка на четливостта, изображенията са много важни. Те помагат да визуализирате съдържанието си и да го направите по-разбираемо за читателите. Но те са важни и за SEO оптимизацията. Изображението не може да бъде обхождано от ботовете, но това, което може да бъде обходено и индексирано, е ALT тага му. С други думи, описанието на изображението.

Използването на вашата ключова дума като ALT-текст на изображението ще гарантира, че Google ще го индексира за тази конкретна ключова дума.

Забелязвали ли сте някога изображенията, които се появяват в горната част на резултатите от търсенето? Те са чудесен начин да насочите хората към вашия уеб сайт и следователно показват, че изображенията ви са подходящи за темата на търсенето. Компресирането на изображенията ви също е важен фактор. Скоростта на сайта ви е от решаващо значение за SEO оптимизацията, а размерът и форматът на изображенията могат да изиграят голяма роля за това. Уверете се, че оптимизирате изображенията си правилно. Можете лесно да направите това, като използвате инструменти за компресиране на изображения.

Скорост на страницата

Скоростта на страницата ви е изключително важна за класирането ви и от 2018 г. се използва като фактор за класиране от Google. Хората прекарват буквално секунди на началната ви страница, преди да изберат дали искат да я проучат по-подробно или пък да я прескочат.

Бързо зареждащият се уеб сайт осигурява идеално потребителско изживяване. Ако зареждането на страницата ви отнема твърде много време, това ще има сериозни последици поради липсата на време, което хората са готови да чакат. Това води до по-висок процент на отпадане. Въпреки че bounce rate (процентът на отпадане) не е фактор, който пряко влияе върху класирането ви, той е пряко свързан със скоростта на страницата ви.

Не забравяйте мобилната версия

Тъй като хората все по-често използват мобилните си телефони за достъп до интернет, е необходимо да оптимизирате сайта си и за смарт устройства. В противен случай ще се окажете с висок процент на отпадане, защото, нека бъдем честни, никой не иска да остане на сайт, който не е форматиран правилно за телефона му. Неправилното форматиране може да има досадни недостатъци, като например бутони, които не работят или необходимост от скролване встрани, само за да видите страницата изцяло.

Положителното потребителско изживяване кара хората да искат да прекарат повече време на сайта ви и да разгледат това, което предлагате. На практика това отново показва, че страницата ви е подходяща за ключовата дума, която сте избрали. Всъщност форматирането за мобилни устройства е толкова важно, че Google обяви, че скоро ще започне с индексирането на сайтовете първо за мобилни устройства.

Техническа SEO оптимизация

В раздел 3 говорихме за създаването на добра структура на уеб сайта, което вече може да се счита за част от техническата SEO оптимизация.

Но техническата SEO оптимизация надхвърля просто пермалинковете и избора на правилните ключови думи. Става въпрос за създаването на адаптивен дизайн за сайта ви. Тази тема е много специфична и техническа, така че излиза извън рамките на това, което би описало едно ръководство за SEO за начинаещи. Въпреки това е важно да я посочим тук.

Работете с технически експерт по SEO, както и с екипа си, за да разберете как трябва да изглеждат идеалната структура и дизайн на сайта ви, така че да е подходящ за вашата целева аудитория.

Актуализирайте страниците и съдържанието си

Ще се наложи редовно да правите подробен SEO анализ, за да актуализирате съдържанието си. Предвид това, че информацията и тенденциите се променят бързо и не искате да бъдете наказани в класирането, заради остаряла информация.

Прегледайте по-старите страници и оценете съдържанието им. Проверете дали всичко е оптимизирано правилно. Ако съдържанието ви не е оптимизирано според изискванията, то по-скоро ще навреди на класирането ви.

Не забравяйте да популяризирате публикациите и съдържанието си

SEO оптимизацията е непрекъсната работа, но с времето и опита ще преминете от ръководството за SEO оптимизация за начинаещи към по-напредналите. Постоянното публикуване на подходящи публикации в блога ви (свежо съдържание) е един от най-добрите начини да подобрите класирането си в търсачките. След като сте написали страхотно съдържание, популяризирайте публикациите си, за да достигнете до още по-голяма аудитория.

Можете да го направите органично - като ги споделяте в каналите си в социалните медии или пък чрез бюлетин. Може да го направите и с платена реклама. И двете са важни за маркетинговата ви стратегия.

Органичният подход ви дава възможност да създадете траен комуникационен поток с вашите клиенти. Платената реклама помага да покажете съдържанието си на правилната аудитория и да увеличите трафика към сайта си бързо, което е от полза за ефективността на SEO оптимизацията ви.