София 3 °C София 3°C - ясно небе Велико Търново -2 °C Велико Търново -2°C - ясно небе Пловдив -1 °C Пловдив -1°C - мараня Варна 2 °C Варна 2°C - ясно небе Бургас 3 °C Бургас 3°C - предимно облачно

Вицепрезидентът Йотова е притеснена за "триенето на националната ни памет"

Илияна Йотова отличи победители в Националния ученически конкурс „Моите родови корени от Македония и Одринска Тракия“

2 годиниПолитика 12

„Ако добре познаваме историята си, никой няма да дръзва да я пренаписва, да краде български исторически страници, да се опитва да подвежда нашите международни партньори. Никой няма право да изтрива националната ни памет.“ Това заяви вицепрезидентът Илияна Йотова на церемонията по награждаване на победителите в Националния ученически конкурс „Моите родови корени от Македония и Одринска Тракия“, организиран от Българското сдружение на родовете от Македония в партньорство с Исторически факултет на СУ „Св. Климент Охридски“.

Вицепрезидентът открои значимостта на конкурса в контекста на нерешените въпроси между България и Република Северна Македония. „Имаме още несвършена работа, трябва да градим по-амбициозно българско лоби на международната сцена“, посочи Йотова. Тя отново припомни твърдата и консенсусна българска позиция – България ще свали ветото за започване на преговори за еврочленство на Северна Македония, само когато получи категорични гаранции за спазване правата на македонските българи.

Илияна Йотова изтъкна, че и в България не се знае достатъчно за борбите за свобода и независимост на българите в Одринска Тракия и Македония. „Трябва повече да се учи за тях в училище, да разказваме повече на децата си“, посочи вицепрезидентът.

Йотова припомни старата максима, че който не знае историята, няма как да гради бъдеще. „Народ без минало е като дърво без корени – няма откъде да черпи живителни сили, за да расте и да върви напред“, заяви тя. Според вицепрезидента в такъв тип конкурси участниците не само научават исторически факти, а се учат и на принадлежност към род и родина. Йотова поздрави участниците за усърдната им изследователска работа. Ученици в две възрастови групи от цяла България участваха с писмени текстове – есе, документален разказ, интервю.