Гледай
на живо

€1 млрд. инвестиции в летище София?

Пет са кандидатите за концесия

Пет международни консорциума се борят за концесия на летище София, като само двама от тях предлагат иншестиции от около 0,9 – 1 млрд. евро. Това стана ясно по време на отваряне на офертите на участниците, съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта.

На церемонията присъства и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков. Той се похали, че няма отстранени кандидати и направените от петте участника предложения щели да бъдат сериозно и обстойно разгледани.

„Предложенията на участниците в процедурата по концесиониране на летище София показват много сериозно отношение за развитието на летището и превръщането му в достоен авиационен хъб в Европа и извън Европа”.

Министърът заяви, че това ще е дълъг и сложен процес. Затова помоли „да не се правят спекулации и прибързани заключения, кой ще бъде избраният концесионер”. Щяло да се разчита и на експертната оценка на международните консултанти по процедурата от Международната финансова корпорация (МФК), част от групата на Световната банка, в партньорство с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).

„За нас е важно оценяването на офертите да е професионално и направено по всички международни стандарти за оценяване на подобен тип оферти, защото предложенията са комплексни и се разглежда бизнес модел за изключително дълъг период от време”.

“Вярвам че процедурата ще оправдае очакванията, които обществото има към законосъобразното, целесъобразното и прозрачното ѝ провеждане“, каза министър Желязков.

Министърът изтъкна, че това е първата процедура, която е изцяло електронна като поясни, че заявленията и офертите са на електронни носители, а единствено на хартия са обвързващите предложения, които бяха отворени и прочетени публично.

Офертите на участниците в процедурата за концесия на летище София по реда на тяхното отваряне са:

Консорциум „Витоша“ с водещ член Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид. Участник в консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп: • Годишно концесионно възнаграждение: 19 948 052,75 евро или 26,01 %. • Размер на планираните инвестиции: 1 002 927 412 евро.

Консорциум „Соф Кънект“ с водещ член Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Флугхафен Мюнхен: • Годишно концесионно възнаграждение: 24 542 010,30 евро или 32 %. • Размер на планираните инвестиции: 608 000 000 евро.

- Консорциум ССБ София Еърпорт ДжейВи с водещ член ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Копенхаген Еърпортс А/С: • Годишно концесионно възнаграждение: 26 050 000 евро или 30,97 %. • Размер на планираните инвестиции: в обвързващото предложение няма посочен конкретен размер.

- „Фрапорт България“ ЕАД. За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд: • Годишно концесионно възнаграждение: 21 000 000 евро или 27,39 %. • Размер на планираните инвестиции: около 615 000 000 евро.

- Консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ: • Годишно концесионно възнаграждение: 32 824 938,77 евро или 42,80 %. 5/9/2019 4/4 • Размер на планираните инвестиции: 903 000 000 евро.