София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Българинът Светослав Петров с революционна система за самолетна безопасност

Според немски специалисти поне в Германия няма нищо по‐добро от ACSIS

8 годиниТехнологии 3 Боряна Райчева

Революционна система за предотвратяване на самолетни катастрофи е дело на българин. Софтуерът, създаден от инж. Светослав Петров, е способен да събира и анализира различни видове данни от проблеми със самолетните системи по време на полет. Разработката е толкова интелигентна, че дори подсказва на авиокомпаниите какъв е шансът дадена машина да не може да излети навреме поради определен технически проблем. По този начин инженерите и техниците на оператора могат да сменят компонент, поправят или тестват системи, преди те наистина да са дефектирали и причинили закъснение или дори нещо по‐лошо.
От началото на тази година ACSIS, съкратено от „Софтуер за разследване на проблеми със самолетните системи“, е стъпил здраво на немския авиационен пазар. След три годишна изпитателна фаза, продуктът е бил одобрен от Немската Агенция по Безопасност на Полетите LBA.
През декември 2014 самолет Aribus A320 на известна азиатска авиокомпания се разбива в близост до остров Ява по време на буря. Оказва се, че причината за катастрофата не е самата буря, а лоша поддръжка. Всъщност, без система като ACSIS, техниците на авиопревозвача са нямали почти никакъв шанс да предотвратят трагедията, подменяйки два от компютрите на Еърбъса.
Стартовият клиент на софтуера Condor Airlines изпреварва агенцията и закупува лицензи за системата и за своята флота от Airbus A320, чиято поддръжка е базирана в Берлин. Един от последните доставени А321 на Condor, излита от завода на Airbus в Хамбург
Бившата дъщерна компания на Lufthansa и настояща такава на първия туристически концерн в света Thomas Cook, изпробва възможностите на българския продукт в продължение на 3 години в базата си във Франкфурт.
Компанията започва с тестове върху флотата си от междуконтиненталните Boeing 767, а година по‐късно включва в програмата и флотата от уникалните машини B757‐300, произведени специално за Condor. 
Българската система би алармирала компанията месеци преди инцидента, че нещо с въпросните компютри не е наред, а именно пукнатина в запойка на интегрална схема на всяка една от двете електронни кутии.
Имахме чудесна съвместна работа с Condor, която ще продължи и в бъдеще. Системата ни се популяризира много бързо в последните месеци и вече имаме редица запитвания и уговорени срещи, както с авиокомпании, така и с технологични фирми, специализирани в авиационни решения, споделя инж. Светослав Петров, основател и изпълнителен директор на компанията разработчик, както и главен архитект на системата.
Макар и известна със сигурността си, в авиацията има все още малки дупчици от гледна точка на сигурността и надеждността, които трябва да бъдат запълнени. Като специалисти от областта, както и от IT сектора, именно това е и нашата мисия, коментира Петров.