София 3 °C София 3°C - ясно небе Велико Търново -2 °C Велико Търново -2°C - ясно небе Пловдив -1 °C Пловдив -1°C - мараня Варна 2 °C Варна 2°C - ясно небе Бургас 3 °C Бургас 3°C - предимно облачно

Груби нарушения на машинистите при трагедията в Хитрино

Докладът на разследващото звено е готов

6 годиниИнциденти 5 Боряна Райчева

Една година измина от трагедията в Хитрино. Окончателният доклад за разследване на ж.п.-произшествия към Министерството на транспорта е готов. Според него устройствата за бдителност и на двата локомотива са били изолирани, съобщава БНТ. Това са устройства, които при проблем задействат спирачките на влака.

Експертите са намерили и в двата локомотива скъсани пломбите на устройството за бдителност. Те са били прикрити като здрави и редовни, което е грубо нарушение. От направения анализ става ясно, че устройството и на двете машини е било изключвано в случаите, когато локомотивът е бил втори в състава.  Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта, коментира, че вероятно това  е една порочна практика, която в предприятието е установена с времето.

Системата е направена така, че ако локомотивните машинисти не реагират своевременно на известяването, то тогава устройството, задейства влаковата спирачка и влакът спира принудително. Според мнението на комисията разпломбирането може да бъде и хипотетична причина за безконтролното нарастване на скоростта преди дерайлирането на влака.

Един от локомотивите е бил английско производство и е направен за ляво движение, а машинистите не са преминали квалификационен курс за управление на тези локомотиви. Когато машината е била втора в състава и в него е имало само един машинист наблюдението на пътя е било затруднено.

Според експертизата движението на влака между гара Плиска и Хитрино е необяснимо. Отсечката е почти 20 километра, а максималната скорост 70 км. в час. Данните от записващите устройства са установили необосновани пикове и спадове в скоростта на композицята, която е била около 1800 тона.

Според  окончателния доклад последните три километра преди катастрофата уредите отчитат повишение на скоростта. Според обвинението на прокуратурата машинистите са преминали през гара Хитрино с двойна по-висока скорост от разрешената от 40 километра в час. Намаляване на скоростта е отчетено чак когато композицията се къса.

От фирмата превозвач все още няма отговор по доклада на разследващото звено.