Качеството на въздуха у нас се подобрява
Общините трябва да предприемат още мерки
„Проблемът със замърсяването на въздуха е изключително сериозен и за решаването му трябва да бъдат положени усилия на всички нива. Качеството на атмосферния въздух е пряко свързано със здравето на хората, но той е и много труден за решаване“. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов.
Превишенията на фини прахови частици (ФПЧ10) е основен проблем за качеството на въздуха в селищата. Според анализа на данните продължава тенденцията за намаляване на броя на превишенията и на стойностите на средногодишната концентрация.
Данните от измерванията за качеството на въздуха през 2016 г. показват, че вече има общини с постигнати изисквания за качеството на въздуха – като Девня, Добрич, Пирдоп и Сливен.
Качеството на въздуха ще бъде приоритетна тема и за българското председателство на ЕС. С решение на Съда на ЕС от 5 април т. г. България бе осъдена за неспазване на нормите за съдържание на ФПЧ10 в атмосферния въздух за периода 2007-2014 г. и за липса на планове за подобряване на въздуха. Сега общините и МОСВ работят за решаване на проблема.
Мерките за подобряване качеството на въздуха са в две посоки. По ОПОС 2014-2020 се предоставя ресурс от 115 млн. лв. на проблемните общини. В момента всички имат приети програми затова или са в процес на актуализация на общинските планове. Сключени са договори с общините Асеновград, Благоевград, Варна, Враца, Гълъбово, Димитровград, Монтана, Несебър, Перник, Пловдив, Шумен. Общините регистрират два основни източника на замърсяване – битовото отопление с твърди гориво и стария автомобилен парк.
Разработва се Национална програма за качеството на атмосферния въздух с Международната банка за възстановяване и развитие. Тя се финансира по проект в рамките на ОПОС и трябва да е готова до март 2018 г., сред което ще бъде приета от Министерския съвет. Документът ще набележи политики и мерки, които общинските власти не са в състояние да планират и приложат самостоятелно.
Междуведомствена работна група трябва да анализира възможните мерки при горивата за битово отопление, като се стимулира ползването на въглища с по-висока калоричност и по-ниско съдържание на сяра и пепел. Друга работна група ще определи начините за подобряване качеството на въздуха при автомобилния транспорт и характеристиките, на които трябва да отговарят автомобилите.