Празник на авиацията и Българските ВВС
Ген. Петров: Най-важната задача е да се осигурят българските летци
Днес авиацията и българските Военновъздушни сили отбелязват своя празник. Датата 16 октомври се отбелязва като техен празник с разпореждане на Министерския съвет от 1963 година. На този ден през 1912 г. пилотът Радул Милков - командир на Първо аеропланно отделение, и наблюдателят Продан Таракчиев превръщат самолета в бойна машина, като извършват първата в света бомбардировка от въздуха. Това става по време на Балканската война, когато български войски са обсадили Одринската крепост, смятана от цяла Европа за непревземаема. Този полет е исторически, макар да продължава час и половина - освен бомбардиране на противника е осъществено и първото в света военновъздушно разузнаване. Организационното изграждане на българското въздухоплаване започва през 1903 година. През 1911 г. правителството взима решение за подготовка на летци и аеромеханици в чужбина и за купуване на самолети, в резултат на което през 1912 г. България вече има своя въздушна армада.
По повод празника на авиацията и Българските ВВС днес в авиобаза Граф Игнатиево е ден на отворени врати.
„Самолетът е средство, с което изпълняваме задачите си, но най-важното за военната авиация са подготвените летци, защото на практика те са хората, които ги изпълняват“, това каза командирът на Трета авиобаза - Граф Игнатиево бригаден генерал Димитър Петров. Той подчерта, че в 100-годишната история на Българските ВВС небето на България е пазено и от германски, и от чешки, и от полски, и от руски, и от самолети българско производство, но винаги в техните кабини е стоял български летец.
Според ген. Петров най-важната задача е да се осигурят българските летци, които ще седнат в кабината с необходимата подготовка и готови с цената на всичко да защитят Родината - без колебание и без компромис.
Днес Българските ВВС изпълняват няколко основни задачи - отбранителни, за поддържане на мира и сигурността, хуманитарни и спасителни. Главната мисия на ВВС е да гарантират въздушния суверенитет и сигурност на страната и съвместно с останалите видове въоръжени сили да защитават териториалната й цялост.
Към настоящия момент, обаче, българската бойна авиация е изправена пред редица проблеми, сред които необходимостта от нови самолети и повече летателни часове за българските летци. Страната ни е пред прага на най-голямата военна поръчка в новата българска история на стойност 4 млрд. лева, с която ще бъде модернизирана Българската армия, като 1,8 млрд. лева от тези пари са за нови изтребители.