събота, 21.09.24
20.8 C
София
23 C
Пловдив
26.1 C
Варна
Search Suggestions

      Войната в Украйна може да ускори строителството на мостове над река Дунав

      Натовареното движение между България и Румъния, утежнено заради войната в Украйна, поставя отново на дневен ред въпроса за построяване на трети мост над река Дунав, който да подобри свързаността между двете европейски държави.

      Геополитическите анализатори правят аналогия със ситуацията през 1999 година, когато конфликтът в Косово и разрушаването на сръбските мостове над р. Дунав към Централна Европа принуди Европейския съюз да потърси алтернативи. Така беше ускорено изграждането на втория мост между България и Румъния при Видин – Калафат. През 2022 г. войната в Украйна блокира корабоплаването в Черно море и усили сухопътния трафик през Дунав.

      Според историка Пламен Димитров, експерт от Българското геополитическо дружество, това дава шанс да се ускори изграждането на мостове в долното течение на голямата европейска река:

      „Имаме същите геополитически пречки пред свободния търговски поток, които съществуваха и през 1999 година, когато беше войната между НАТО и Югославия. Сега проблемите идват от североизток. Оказва се, че превозът на стоки през Източното Черноморие сега не може да върви по това трасе, защото там се водят военни действия. Има коридор, отворен само за износ на зърнени храни, но и той е доста проблематичен. Логично е търговията, която върви между Турция и Източна Европа, между Украйна и Турция да минава през долното течение на река Дунав и съответно през българо-румънската граница. Знам, че България и Румъния се опитват да покажат пред Еврокомисията, че има нужда от финансиране на един нов мост при Русе по програмата ”Свързана Европа” на ЕС. Така че съществува някакъв геополитически импулс, който може да тласне този проект напред.“

      Последното редовно българско правителство имаше амбициозна програма за строителството на цели пет моста на река Дунав.

      „Преди да станат пет обаче, мостовете е добре да станат три“, заяви Пламен Димитров и добави:

      „Немислимо е да се изгражда какъвто и да е мост, ако я няма довеждащата инфраструктура до него. Желателно е да бъде магистрала, която да може да доведе трафика. И в този смисъл, ако третият мост ще бъде пак при Русе-Гюргево, то трябва да има подобрение и в довеждащата инфраструктура. А в момента дори до втория мост, който е Видин – Калафат, от българска страна няма магистрала. Затова мисля, че това е комплексен проект и трябва да се предвидят средства, едновременно с моста да се проектират и довеждащите пътища.“

      - Реклама -
      СВЪРЗАНИ НОВИНИ

      ОСТАВИ КОМЕНТАР

      Моля, въведете коментар!
      Моля, въведете името си тук

      - Реклама -

      НАЙ-ЧЕТЕНИ СТАТИИ

      Зареждане...
      - Реклама -

      ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ