На база на предварителни данни и оценки се очаква бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) за 2024 г. да бъде дефицит в размер на около 6,1 млрд. лв. (3 на сто от прогнозния БВП). В условията на изключително напрегнат бюджет предварителните оценки сочат, че бюджетната позиция на България съответства на заложената по КФП в разчетите към приетия в края на 2023 г. Закон за държавния бюджет на Република България за 2024 г. (ЗДБРБ за 2024 г.). Оценките предвиждат дефицитът по КФП да отчете подобрение спрямо заложеното ниво на показателя в годишния разчет (дефицит в размер на 6,2 млрд. лв.). Бяха положени огромни усилия, както по линия на подобряване на събираемостта на приходите, така и за овладяване на натиска от страна на разходите.
Прогнозата на Министерството на финансите към момента очертава дефицитът на сектор „Държавно управление“ за 2024 г. да остане в рамките на референтната стойност в Пакта за стабилност и растеж от 3 на сто от прогнозния БВП, съобщават от пресцентъра на министерството.
Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки:
Приходите, помощите и даренията по КФП за 2024 г. се очаква да бъдат в размер на около 72,0 млрд. лв., което е 95,6 % от годишните разчети. Неизпълнението на разчетите по приходите по КФП се дължи основно на получените по-ниски от планираните приходи от помощи и дарения по сметките за средства от ЕС (поради непостъпване на втория и третия транш по Плана за въствановяване и устойчивост). Приходите по националния бюджет са близки до плана за годината, като преизпълнението на разчетите при данъчните приходи компенсира в голяма степен неизпълнението на резчетите при неданъчните приходи.
Данъчните приходи по КФП (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 58,7 млрд. лв., което представлява изпълнение 101,3 на сто спрямо разчета за годината. Съпоставено с 2023 г., приходите в групата нарастват в номинално изражение с 6,4 млрд. лв. (12,2 на сто). Неданъчните приходи са в размер на около 9,7 млрд. лв., като остават по-ниски от планираните с разчетите към ЗДБРБ за 2024 г. основно поради по-ниските постъпления от продажба на нефинансови активи (основно при постъпленията от продажба на квоти за емисии на парникови газове), по-ниски от планираните държавни и общински такси и други. Приходите в частта на помощите и даренията (основно грантове по програмите и фондовете на ЕС) са в размер на около 3,6 млрд. лв., като остават значително под заложените в разчета към ЗДБРБ за 2024 г. (7,1 млрд. лв.). Това се дължи на непостъпване на планираните втори и трети транш по Плана за възстановяване и устойчивост и част от планираните приходи по оперативните програми на ЕС (неизпълнение на разчетите по приходите от помощи и дарения по КФП с около 3,5 млрд. лв.).
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за 2024 г. възлизат на 78,1 млрд. лв., и представляват 95,8 % от годишните разчети към ЗДБРБ за 2024 г. Спрямо предходната година се отчита нарастване основно при социалните разходи, вследствие на изплатените по-високи пенсии, след влезлите в сила увеличения от юли 2023 г. и юли 2024 г., както и при разходите за персонал, след увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал и при други администрации със ЗДБРБ за 2023 г. и ЗДБРБ за 2024 г., и други.
Разгледани по отделни бюджетни системи, формиращи консолидираната фискална програма, се отчитат значително по-високи от планираните разходи по бюджетите на общините и значително по-ниски от планираните разходи по сметките за средства от ЕС.
Вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.12.2024 г. от централния бюджет, възлиза на 1,6 млрд. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.
Статистическите данни и Информационният бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, на база на данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет за 2024 г. ще бъдат публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите в края на месец януари 2025 година.
Ма верно ли бе?! Толкова им трябваше за шенгена,ей магьосници!
Maria Andreeva За Шенгена пари не трябват, но хубаво е дбили не правещи разлика между Шенген и Еврозона да коментират!
И. К- Оф Не знаех,че съм дебил,благодарности!
Maria Andreeva Моля, осъзнаването е първата стъпка, втората е четене и правене на разлика, ако е невъзможно, то путин ви покани в русия!
пс: Когато не правиш разлика между Шенген-свободното пътуване и Еврозоната-Приемането на € и нуждата от под 3% дефицит(като условие), си такъв(а)!
Цифрите са най- манипулирането нещо! Там играта е майсторска.