Search Suggestions
      петък, 18.07.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Скопие създава работна група за предложеното от България споразумение за граничния жп тунел от Коридор 8

          Правителството на Северна Македония създава работна група, която да разгледа предложеното от България Споразумение за изграждането на трансграничния железопътен тунел по Коридор 8, предадоха медиите.

          - Реклама -

          От Скопие заявиха, че са силно ангажирани с изграждането и модернизацията на европейските транспортни коридори, включително и Коридор 8.

          „За да функционира железницата, а Коридорът да има смисъл и да отговаря на нуждите, за които е предвиден, трябва да има съвместен проект за тунела с България и строителството да става съвместно в продължение на целия участък по тунела“, се казва в съобщението.

          Работната група ще се състои от вицепремиера и министър на транспорта Александър Николоски; министърът на външните работи Тимчо Муцунски; министърът на финансите Гордана Димитриеска-Кочоска и директорът на публичното предприятие „Железници на Република Северна Македония – Инфраструктура“ Синиша Ивановски.

          Правителството в Скопие подчерта, че Коридор 8 е стратегически проект, на който се обръща голямо внимание и се предприемат дейности за приоритетното му завършване.
          „Искаме да повторим, че целта на правителството чрез Министерството на транспорта е да продължи изграждането на източната част на жп Коридор 8 и да го свърже с Република България. Необходимо е и от българска страна да се довърши изграждането на липсващата железница до граничния пункт, както и да се модернизира жп линия от Гюешево до София. Македония от своя страна ще ревизира себестойността. Подобряването на свързаността в рамките на Западните Балкани и страните от Европейския съюз е ключов фактор за по-нататъшна интеграция, която ще донесе ползи за икономиките и гражданите на региона“, отбеляза макеодонското правителство.

          Българското правителство изпрати споразумението на Скопие на 15 януари.
          Предложението на българската държава е двете правителства да поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на граничния железопътен тунел, който е ключова част от изграждането на европейския транспортен Коридор 8. 

          С подписването на договора ще бъдат договорени техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на тунела, което трябва да бъде в съответствие с европейското и националното законодателство на България и Северна Македония. 

          Според предложението двете страни ще се договорят кой ще отговаря за изграждането на трансграничното съоръжение, за обществените поръчки и за строителния надзор.
          Предложеното от България споразумение, ако бъде прието и подписано, предвижда до три месеца от влизането му в сила България и Северна Македония да изготвят и изпратят на Европейската комисия (ЕК) и финансовите институции общ график за реализацията на строителството.

          „Двете страни ще положат всички усилия да осигурят безвъзмездна помощ за изграждането на тунела и прилежащата му железопътна инфраструктура, спазвайки изискванията на ЕС и НАТО по отношение на стандартите на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T)“, се казва в проектодоговора. 
          Българската страна е готова да започне разговори със Северна Македония по предложените текстове възможно най-скоро, след което да продължи с подписването им.

          Правителството на Северна Македония създава работна група, която да разгледа предложеното от България Споразумение за изграждането на трансграничния железопътен тунел по Коридор 8, предадоха медиите.

          - Реклама -

          От Скопие заявиха, че са силно ангажирани с изграждането и модернизацията на европейските транспортни коридори, включително и Коридор 8.

          „За да функционира железницата, а Коридорът да има смисъл и да отговаря на нуждите, за които е предвиден, трябва да има съвместен проект за тунела с България и строителството да става съвместно в продължение на целия участък по тунела“, се казва в съобщението.

          Работната група ще се състои от вицепремиера и министър на транспорта Александър Николоски; министърът на външните работи Тимчо Муцунски; министърът на финансите Гордана Димитриеска-Кочоска и директорът на публичното предприятие „Железници на Република Северна Македония – Инфраструктура“ Синиша Ивановски.

          Правителството в Скопие подчерта, че Коридор 8 е стратегически проект, на който се обръща голямо внимание и се предприемат дейности за приоритетното му завършване.
          „Искаме да повторим, че целта на правителството чрез Министерството на транспорта е да продължи изграждането на източната част на жп Коридор 8 и да го свърже с Република България. Необходимо е и от българска страна да се довърши изграждането на липсващата железница до граничния пункт, както и да се модернизира жп линия от Гюешево до София. Македония от своя страна ще ревизира себестойността. Подобряването на свързаността в рамките на Западните Балкани и страните от Европейския съюз е ключов фактор за по-нататъшна интеграция, която ще донесе ползи за икономиките и гражданите на региона“, отбеляза макеодонското правителство.

          Българското правителство изпрати споразумението на Скопие на 15 януари.
          Предложението на българската държава е двете правителства да поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на граничния железопътен тунел, който е ключова част от изграждането на европейския транспортен Коридор 8. 

          С подписването на договора ще бъдат договорени техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на тунела, което трябва да бъде в съответствие с европейското и националното законодателство на България и Северна Македония. 

          Според предложението двете страни ще се договорят кой ще отговаря за изграждането на трансграничното съоръжение, за обществените поръчки и за строителния надзор.
          Предложеното от България споразумение, ако бъде прието и подписано, предвижда до три месеца от влизането му в сила България и Северна Македония да изготвят и изпратят на Европейската комисия (ЕК) и финансовите институции общ график за реализацията на строителството.

          „Двете страни ще положат всички усилия да осигурят безвъзмездна помощ за изграждането на тунела и прилежащата му железопътна инфраструктура, спазвайки изискванията на ЕС и НАТО по отношение на стандартите на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T)“, се казва в проектодоговора. 
          Българската страна е готова да започне разговори със Северна Македония по предложените текстове възможно най-скоро, след което да продължи с подписването им.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Зинаида Златанова: Предстоят много тежки и дълги преговори по бюджета на ЕС

          "Предстоят много тежки и дълги преговори по бюджета на ЕС и в момента предложението, което Европейската комисия направи наистина, предизвиква много сериозно всички европейски...

          „Определете цена за децата си“: Гняв след думи на Мицкоски към почернените родители от Кочани

          На 7 юли 2025 г. премиерът на Северна Македония Християн Мицкоски се срещна с родителите на 62-те младежи, загинали при пожара в нощния клуб...

          Експлозия в Гърция: Две жени са пострадали

          Експлозия е станала около 6:15 часа местно време в заведение в Маруси, Гърция, пише kathimerini. Гръцкото издание съобщава, че най-вероятно причината за експлозията е изтичане...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions