На дъждовните големи булеварди в Париж на 28 март клоновете на McDonald’s и KFC въртяха оживен бизнес.
Нямаше почти никакви признаци на „le boycott“. Това е движение сред френските клиенти, което отхвърля американските марки и продукти, произведени в САЩ, в знак на протест срещу търговските мита и антиевропейската реторика на Доналд Тръмп, съобщи „Гардиън“.
Проучване на общественото мнение, публикувано на първа страница на вестник Libération миналата седмица, показа, че повече от 6 от всеки 10 французи подкрепят бойкота на американските продукти, а почти всеки трети вече ги избягва.
Хаштагът #BoycottUSA се разпространи в социалните мрежи в резултат на това, което според изследователите е „исторически срив“ на имиджа на САЩ във Франция. Париж в третия по големина европейски търговски партньор на Вашингтон.
Coca-Cola, McDonald’s, Tesla, Starbucks, KFC и X са сред американските марки, които са посочени като такива, които трябва да бъдат избягвани. Анкетираните от социолозите са посочили също Apple, Microsoft, платформите за резервации Airbnb и Tripadvisor, Nike и Converse.
Това, което френските потребители казват, и това, което правят, са различни неща, заяви Франсоа Краус от социологическата агенция Ifop, извършила проучването.
„Започваме да виждаме санкциониране на САЩ и тяхната политика в нагласите на хората, но има разминаване между позицията, която хората имат по принцип, и това, което правят на практика“, посочи Краус.
Проучването установи, че симпатизантите на левите демократи, хората над 65-годишна възраст и тези с нетни доходи над 2400 евро месечно са най-подкрепящи бойкота.
„Установихме, че една трета от тези, които казват, че бойкотират, са предимно добре образовани и сравнително добре осигурени хора, които вземат обмислено и информирано решение. Това са хора, които след като променят навиците си, се придържат към тях. Те са наясно с трансатлантическото напрежение и докато Тръмп е на власт, ще бойкотират американските продукти. Трудно е обаче да се види какво въздействие ще има това в дългосрочен план“, обясни той.
Проучването установи, че французите са особено разгневени от търговските мита, от рестрикциите на Тръмп по отношение на многообразието и приобщаването и от отношението към украинския президент Володимир Зеленски в Овалния кабинет. Заплахите на Тръмп да повиши вносните мита върху френските и европейските вина и шампанско до 200% също са намалили ентусиазма към САЩ.
Подкрепата за бойкота изглежда надхвърля социалните групи, които обикновено се свързват с политическия активизъм, сочи проучването. Краус заяви, че популярността на САЩ като студентска, ваканционна и бизнес дестинация е на 40-годишно дъно.
Днес 22% от анкетираните биха искали да учат в САЩ, докато през 2010 г. този процент е бил 48. Броят на желаещите да живеят там е намалял от 30% на 22%. Само 20% искат да работят в САЩ в сравнение с 37% преди 15 години.
33-годишният фермер от Северна Франция Едуард Русез, който създаде групата във Facebook „Бойкотирай САЩ: купувай френско и европейско“, каза, че е изненадан от реакцията, след като за един месец групата събра повече от 25 000 членове. Той обясни, че целта е да насърчи сънародниците си да избират френски и европейски стоки пред американските.
„Надяваме се, че идеята ще влезе в съзнанието на хората, когато са в супермаркета и трябва да избират между два продукта, отдалечени на 50 см един от друг, и те ще изберат продукт, който отговаря на техните ценности. Повечето французи и европейци ще направят това мълчаливо, дискретно, инстинктивно“, отбеляза той.
В ефира на радио RMC журналистът Жан-Филип Дукс отхвърли идеята за бойкот като „нелепа“.
Русез не се съгласи: „Не става дума за сваляне на Тръмп или на американската икономика – става дума да се направи нещо, колкото и скромно да е то, за да се възстанови балансът. Това е символично, а ние знаем, че американците обичат символите. Спомняме си символиката на пържолите за свобода, използвана по време на войната в Ирак. Сега използваме същите тези символи срещу тях“.
„Бойкот“ е силна и тежка дума, но това, което всъщност казваме, е „купувайте френски и европейски“. Както американците казват „Америка на първо място“, така и ние казваме „Франция и Европа на първо място“, изтъкна фермерът.
На големите булеварди множество френски потребители изглежда искаха да бъдат оставени да се наслаждават на своите Big Macs, направени от френско говеждо месо, и на своите пилешки хапки, направени от френски птици.