Search Suggestions
      сряда, 21.05.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          Захари Карабашлиев с остра критика за религията в училищата

          Писателят Захари Карабашлиев коментира идеята за въвеждане на религиозно образование в училище. Ето какво написа той във фейсбук:

          - Реклама -

          Седнах и изчетох проекта на МОН за въвеждане програмата “религия” в училищата. Споделям няколко наблюдения:

          • За деца в 1 клас се предвижда изучаване на „Бог — извор на вярата”, “Чудотворец” и т.н… идеи, които изискват някакво абстрактно мислене, а в тази възраст детето още развива това, то все още мисли в конкретика (доколкото си спомням от Пиаже.) ”Молитвата като разговор с Бога“ — това е метафизична концепция, която надхвърля мисленето на 7-годишните.
          • При 3-4 клас вече се минава към морално-богословските „Страх Божи“, „Смирение“, „Покаяние“ – термини от аскетическата традиция, трудно разбираеми за деца. Както ”Грях”, “Покаяние“, „Прошка“ в религиозен контекст – сложни духовни концепции, изискващи определен тип мислене.
          • При 5-7 клас се включват специализирани теологични понятия като „Триединство“, „Боговдъхновеност“, „Схизма“, „Апостолска приемственост“, вкл. ”Обратна перспектива в иконата“ – специализирани концепции от богословието, та чак и иконографията.
          • При 8-12 клас съставителите на учебника са се развихрили: „Апофатично и катафатично богопознание“ (това са термини от академичното богословие, с които аз самия съм незапознат), “трихотомично разбиране на човека“, “Исихазъм и обожение“ – въобще концепции, изучавани в богословските факултети.

          Няколко извода:

          • Въпреки декларираната неконфесионалност (това всички наясно ли са какво е?!), програматa е “православно християнство”. В нея децата изучават „християнските ценности като основа на европейската цивилизация”. Къде остана античната философия? Общочовешките добродетели, за които говорят и Сократ и Платон и Аристотел, а по-късно Марк Аврелий, или пък Сенека? За Буда, дзен-будизъм и Конфуций да не говорим. И докато православното християнство се разглежда “отвътре”, на всички останали религии се гледа като на екзотични практики. (Най-фрапиращата липса ще спомена най-накрая.)
          • Забелязвам оценъчен език — относно протестантството, относно всякаки “разколи” “секти” като „отделили се и променили учението”, т.е. предполага се отклонение от единствено “правилното” учение.
          • В програмата е очевидно влиянието на руската религиозно-философска традиция. Павел Флоренски е изрично споменат като основен ориентир в религиозната естетика. Неговата теургична (богодейна) концепция за изкуството е проблематична за светско образование, тъй като разглежда изкуството не като естетически, а като религиозен феномен. Мисля, че не се споменават изрично Николай Бердяев (когото аз като студент четях), но влиянието му се забелязва, концепциите за „творческата свобода“ и „личността като образ Божи“ отразяват неговото влияние, заедно с това на Соловьов, както и “метафизиката на сърцето”(!?) в програмата отразява идеите на Борис Вишеславцев, а и въобще широката ”философия на сърцето”!? (На една крачка сме от “широката руска душа”!)
          • Тук не видях нищо от толстоизма, ницшеанството, също Кант (а те също са дълбоко свързани всеки по свой начин с християнството). Дори Свети Франциск от Асизи и неговата грижа за бедните, за всяко живо същество, природата – възгледи променили коренно западното християнство…

          Тук е очевидна една определена православно-руска версия на християнските традиции, която дава сериозен културно-идеологически уклон в програмата. Маскирана е донякъде добре, но е там.

          С две думи:

          — възрастовата неадекватност, която разгледах по-горе. Тя въвежда абстрактни теологични понятия в несъобразена за учениците възраст.

          — въпреки декларираната неутралност, програмата показва систематично предпочитание към православното християнство

          — методологическа непоследователност – тя смесва описателен, исторически и теологичен подход, което я прави напълно объркваща

          — идеологизация — основава се на руска религиозно-философска традиция.

          В заключение:

          Мисля, че програмата е по-скоро адаптиран и олекотен учебен план за православна семинария, понапудрен с малко повърхностна информация за други религии. Само колкото несръчно да наподобява някакъв предмет за светско образование.

          Но тази проекто-програма е несъвместима с принципите на светското образование и на практика нарушава конституционното разделение между църква и държава в образователната система.

          И сега, нещо фрапиращо:

          След внимателен преглед на цялата програма по „Религия“ от 1-ви до 12-ти клас, трябва да посоча един изключително любопитен факт:

          Богомилството напълно отсъства от програмата!

          Точна така. В тази програма не е спомената и дума за единственото оригинално българско религиозно-социално движение от X век, което:

          — Възниква в българските земи;

          — Създава уникална теологическа система;

          — Оказва влияние върху духовната история на цяла Европа и световното християнство;

          — И е незаобиколима част от българското културно наследство.

          Отсъствието на богомилството като българска религиозна традиция не е случайно.

          Високомерното подминаване на богомилството лишава учениците от възможността да научат повече за тази важна страна от българската културна идентичност, да осмислят българския принос към европейската религиозна история.

          Моето усещане е, че този проект за религиозно образование съвсем не идва от една автентична обич и интерес към българското, към родното. Той идва от другаде. И макар нещо да ме кара да мисля, че натиска върху българската ни държавност и духовност е изключително силен, че “мача вече е свирен”, че учебниците вероятно са написани (дали не са и вече напечатани!?), аз съм длъжен да кажа какво мисля:

          В този си вид тази програма няма място в българските държавни училища.

          п.с. Доколкото разбирам ще са необходими и между 2500 и 5000 нови учители.

          Писателят Захари Карабашлиев коментира идеята за въвеждане на религиозно образование в училище. Ето какво написа той във фейсбук:

          - Реклама -

          Седнах и изчетох проекта на МОН за въвеждане програмата “религия” в училищата. Споделям няколко наблюдения:

          • За деца в 1 клас се предвижда изучаване на „Бог — извор на вярата”, “Чудотворец” и т.н… идеи, които изискват някакво абстрактно мислене, а в тази възраст детето още развива това, то все още мисли в конкретика (доколкото си спомням от Пиаже.) ”Молитвата като разговор с Бога“ — това е метафизична концепция, която надхвърля мисленето на 7-годишните.
          • При 3-4 клас вече се минава към морално-богословските „Страх Божи“, „Смирение“, „Покаяние“ – термини от аскетическата традиция, трудно разбираеми за деца. Както ”Грях”, “Покаяние“, „Прошка“ в религиозен контекст – сложни духовни концепции, изискващи определен тип мислене.
          • При 5-7 клас се включват специализирани теологични понятия като „Триединство“, „Боговдъхновеност“, „Схизма“, „Апостолска приемственост“, вкл. ”Обратна перспектива в иконата“ – специализирани концепции от богословието, та чак и иконографията.
          • При 8-12 клас съставителите на учебника са се развихрили: „Апофатично и катафатично богопознание“ (това са термини от академичното богословие, с които аз самия съм незапознат), “трихотомично разбиране на човека“, “Исихазъм и обожение“ – въобще концепции, изучавани в богословските факултети.

          Няколко извода:

          • Въпреки декларираната неконфесионалност (това всички наясно ли са какво е?!), програматa е “православно християнство”. В нея децата изучават „християнските ценности като основа на европейската цивилизация”. Къде остана античната философия? Общочовешките добродетели, за които говорят и Сократ и Платон и Аристотел, а по-късно Марк Аврелий, или пък Сенека? За Буда, дзен-будизъм и Конфуций да не говорим. И докато православното християнство се разглежда “отвътре”, на всички останали религии се гледа като на екзотични практики. (Най-фрапиращата липса ще спомена най-накрая.)
          • Забелязвам оценъчен език — относно протестантството, относно всякаки “разколи” “секти” като „отделили се и променили учението”, т.е. предполага се отклонение от единствено “правилното” учение.
          • В програмата е очевидно влиянието на руската религиозно-философска традиция. Павел Флоренски е изрично споменат като основен ориентир в религиозната естетика. Неговата теургична (богодейна) концепция за изкуството е проблематична за светско образование, тъй като разглежда изкуството не като естетически, а като религиозен феномен. Мисля, че не се споменават изрично Николай Бердяев (когото аз като студент четях), но влиянието му се забелязва, концепциите за „творческата свобода“ и „личността като образ Божи“ отразяват неговото влияние, заедно с това на Соловьов, както и “метафизиката на сърцето”(!?) в програмата отразява идеите на Борис Вишеславцев, а и въобще широката ”философия на сърцето”!? (На една крачка сме от “широката руска душа”!)
          • Тук не видях нищо от толстоизма, ницшеанството, също Кант (а те също са дълбоко свързани всеки по свой начин с християнството). Дори Свети Франциск от Асизи и неговата грижа за бедните, за всяко живо същество, природата – възгледи променили коренно западното християнство…

          Тук е очевидна една определена православно-руска версия на християнските традиции, която дава сериозен културно-идеологически уклон в програмата. Маскирана е донякъде добре, но е там.

          С две думи:

          — възрастовата неадекватност, която разгледах по-горе. Тя въвежда абстрактни теологични понятия в несъобразена за учениците възраст.

          — въпреки декларираната неутралност, програмата показва систематично предпочитание към православното християнство

          — методологическа непоследователност – тя смесва описателен, исторически и теологичен подход, което я прави напълно объркваща

          — идеологизация — основава се на руска религиозно-философска традиция.

          В заключение:

          Мисля, че програмата е по-скоро адаптиран и олекотен учебен план за православна семинария, понапудрен с малко повърхностна информация за други религии. Само колкото несръчно да наподобява някакъв предмет за светско образование.

          Но тази проекто-програма е несъвместима с принципите на светското образование и на практика нарушава конституционното разделение между църква и държава в образователната система.

          И сега, нещо фрапиращо:

          След внимателен преглед на цялата програма по „Религия“ от 1-ви до 12-ти клас, трябва да посоча един изключително любопитен факт:

          Богомилството напълно отсъства от програмата!

          Точна така. В тази програма не е спомената и дума за единственото оригинално българско религиозно-социално движение от X век, което:

          — Възниква в българските земи;

          — Създава уникална теологическа система;

          — Оказва влияние върху духовната история на цяла Европа и световното християнство;

          — И е незаобиколима част от българското културно наследство.

          Отсъствието на богомилството като българска религиозна традиция не е случайно.

          Високомерното подминаване на богомилството лишава учениците от възможността да научат повече за тази важна страна от българската културна идентичност, да осмислят българския принос към европейската религиозна история.

          Моето усещане е, че този проект за религиозно образование съвсем не идва от една автентична обич и интерес към българското, към родното. Той идва от другаде. И макар нещо да ме кара да мисля, че натиска върху българската ни държавност и духовност е изключително силен, че “мача вече е свирен”, че учебниците вероятно са написани (дали не са и вече напечатани!?), аз съм длъжен да кажа какво мисля:

          В този си вид тази програма няма място в българските държавни училища.

          п.с. Доколкото разбирам ще са необходими и между 2500 и 5000 нови учители.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Бачев връчва на изявени творци традиционните награди по случай 24 май „Златен век“ 

          Министърът на културата Мариан Бачев ще връчи традиционните награди на Министерството на културата, които се присъждат по случай Деня на светите братя Кирил и...

          Моторист загина на Околовръстния път на София

          Моторист загина на Околовръстното шосе на София.По първоначални данни жертвата е мъж на 46 години, а шофьорът на автомобила – на 20 години. Сигналът...

          Откриват паметна плоча на проф. д-р Милан Миланов

          На 21 май 2025 г. от 16:00 ч. в сградата на Столичната лекарска колегия ще бъде тържествено открита паметна плоча в чест на проф....

          46 КОМЕНТАРА

          1. Ако се въвежда религия в училищата, трябва да бъде поставена в контекста на българската култура и история и да се представя като принос към цивилизацията на Европа и да се акцентира, че ние сме създатели на Българската Цивилизация, която е допринесла за цивилизоването на много народи, на които сме дали вярата в Христа и писменост и език. Не бива да се превръща в молитвена служба и да се отделя време за други религии, това би трябвало да бъде тема за друг предмет – История на религиите. С това искам да кажа, че нашата Християнска религия трябва да се разглежда като културен и цивилизационен фактор, който е допринесъл за развитието и на другите народи на които сме дали азбука, книжнина и вяра. А въпроса за религиите въобще да бъде разглеждан като друг учебен предмет – История на религиите. Така ще се се избегне конфронтацията между отделните религии и ще придобие познавателен характер, какъвто училището е длъжно да преподава.

          2. Anna Stamatova не не се изучава вероучение. Явно не разбирате, какво е светско. Написах ви жокер.

          3. Anna Stamatova не не се изучава вероучение. Явно не разбирате, какво е светско. Написах ви жокер.

          4. Anna Stamatova за коя държава? За нашата е Априловска гимназия. Тя е първата извън килийното училище обвързано тясно с Православието. Това значи, че се управлява не от Църквата, а от „света“, т.е. от гражданска институция.

          5. Anna Stamatova за коя държава? За нашата е Априловска гимназия. Тя е първата извън килийното училище обвързано тясно с Православието. Това значи, че се управлява не от Църквата, а от „света“, т.е. от гражданска институция.

          6. Едно време, задължително учехме руски от малки, ама Ганьо така и не проговори на руски. Така че, няма да стане и религиозен..

          7. Едно време, задължително учехме руски от малки, ама Ганьо така и не проговори на руски. Така че, няма да стане и религиозен..

          8. Абе като цяло май баш тия, дето най-настървено скачаха срещу соца, се оказват и най-върли атеисти

          9. Абе като цяло май баш тия, дето най-настървено скачаха срещу соца, се оказват и най-върли атеисти

          10. Занимавате хората с димни глупости, докато им нахлузвате дигиталните пари в световния диктаторски цифров концлагер

          11. Занимавате хората с димни глупости, докато им нахлузвате дигиталните пари в световния диктаторски цифров концлагер

          12. Някой индивиди на всякъде виждат „руска следа“! О Боже, дай им акъл или им вземи и тоя „ако имат изобщо“!😏

          13. Някой индивиди на всякъде виждат „руска следа“! О Боже, дай им акъл или им вземи и тоя „ако имат изобщо“!😏

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions