Около 30 инвестиционни компании са подали оферти за придобиване на дял в китайския бизнес на Starbucks.
Китай е вторият по големина пазар на веригата за кафе след Съединените щати. Според Си Ен Би Си към момента са постъпили предложения от китайски и международни частни инвестиционни фондове, които оценяват бизнеса на стойност между 5 и 10 милиарда долара.
Един от възможните сценарии предвижда Starbucks да запази 30% дял, като останалата част се разпредели между няколко инвеститора, всеки от които да притежава под тази граница.
Според анализ на TD Cowen обаче, по-реалистичната оценка на бизнеса би била между 2,6 и 4,7 милиарда долара, а не потенциално до 10 милиарда.
От Starbucks не коментираха конкретните оферти, но заявиха, че компанията няма намерение да се оттегля от китайския пазар.
„Търсим стратегически партньор с близки до нашите ценности, който споделя визията ни за предлагане на първокласно кафене изживяване“, заяви говорител на Starbucks. „Оставаме ангажирани с китайския пазар и искаме да запазим значителен дял в бизнеса. Всяка евентуална сделка трябва да има бизнес смисъл за Starbucks и нашите партньори.“
Сред потенциалните инвеститори са китайските фондове Centurium Capital и Hillhouse Capital, както и американските Carlyle Group и KKR.
Към края на март Starbucks разполага с около 7700 кафенета в над 250 китайски града, с над 60 000 служители. Единствено Съединените щати представляват по-голям пазар за компанията, с над 17 000 обекта.
Starbucks е в процес на стратегическо преориентиране, след като през август 2024 г. за главен изпълнителен директор бе назначен бившият ръководител на Chipotle – Брайън Никол, след краткия мандат на Лаксман Нарасимхан, който не успя да възроди ръста на компанията.
За последното отчетно тримесечие, приключило на 30 март, приходите на Starbucks в Китай остават без промяна спрямо същия период на предходната година – броят на транзакциите нараства с 4%, но средната стойност на покупките спада с 4%.
По време на телефонен разговор с инвеститори в края на април Никол заяви, че продажбите в Китай са получили тласък благодарение на нови беззахарни напитки и въвеждането на продукти с различни ценови нива.
„Имаме още работа в този пазар, но марката ни остава силна“, каза Никол.