Два дни след началото на новата учебна година обръщаме внимание не на учениците, а на техните преподаватели. Поради застаряването в сектора, през последните 6–7 години – и не без натиска на протести – заплатите в образованието започнаха рязко да се увеличават. Възнагражденията на част от учителите бяха удвоени, а през тази година добавката е още 15%. Това доведе до забележим ръст в интереса към учителската професия.
Но дали този интерес е достатъчен, за да се компенсират липсите в системата?
През последните пет години българските училища са се сдобили с над 3000 нови учители. Общият им брой вече надхвърля 56 000. Според данни на Националния статистически институт, близо 48 000 от тях – или 85% – са жени. Мъжете са едва 15%.
Най-много учители – над 40% – преподават в начален етап (от 1. до 4. клас), където мъжете са изключителна рядкост. Прогимназиалният етап се откроява с най-голямо мъжко присъствие – всеки пети преподавател е мъж. Най-малко учители има в гимназиалния етап – едва 23.5% от всички работят с ученици от 8. до 12. клас.
Държавната политика за привличане на млади учители изглежда започва да дава резултат. Ако преди пет години само 6% от учителите са били под 29 години, то днес делът им е нараснал до 7.5%. Учителите на възраст между 30 и 39 години също бележат ръст – от 14% на 17%.
С нарастващия интерес към професията расте и броят на студентите, записани в педагогически специалности. През последните пет години те са се увеличили с над 3500 души – от 22 000 на 25 500, въпреки общия спад в броя на студентите в страната. Делът им вече е 12.5% от всички студенти, спрямо 10% преди пет години.
Освен това, студентите, избрали педагогическо образование, пристигат с по-високи дипломи – средният успех от средното образование е над 5.00, спрямо малко над 4.80 преди години.
Институтът за пазарна икономика отчита още един показател за растящия интерес към учителската професия – процентът на наетите на работа в рамките на 5 години след завършване. През 2017 г., последната година преди масовото вдигане на учителските заплати, половината от завършилите са започвали работа в този срок. Днес този процент е с 12 пункта по-висок, а при завършилите „Педагогика на обучението“ – дори с 22 пункта.
След години на протести и дебати, заплатите в образованието започнаха да нарастват и тенденцията продължава. В средата на годината бе отчетено, че възнагражденията в сектора са се повишили с 19% за една година – най-голямото процентно увеличение сред всички сфери.
Минималната заплата за учители в момента е около 2130 лв., като за училищни възпитатели, логопеди, психолози и педагогически съветници достига почти 2300 лв. Възнагражденията зависят от професионално-квалификационната степен. Заместник-директорите и директорите получават между 2400 и 2600 лв. минимум.
Въпреки недостига на кадри, някои млади преподаватели трудно намират работа – основно поради липса на опит. Такъв е случаят с 21-годишната Теодора Ангелова от Монтана – най-младият учител във Второ средно училище в града. Тя е завършила „Начална училищна педагогика“ в Плевен преди няколко месеца и вече е на първата си работа в сферата.
„Реших да стана учител, защото любовта към децата ме мотивира. Искам да им помогна да направят първите си стъпки в ученето с увереност и интерес“, разказа преподавателят.
След дипломирането си тя се връща в Монтана и започва да си търси работа.
„Почти отвсякъде ме връщаха, защото искаха да имам опит, а няма как това да стане като сега съм завършила. Исках просто да започна работа, без значение колко е заплащането“, допълни тя.
Като учител без нито ден трудов стаж, Теодора вече получава заплата над 2000 лева.
„Според мен масово учителите избират тази професия заради високите заплати, но има малко преподаватели, които работят с желание и интерес и се надявам да бъда една от тях“, каза още Теодора.
Във второ средно училище в Монтана, където преподава Теодора, учат над 450 деца от 1 до 12 клас. Четирима от учителите са под 25 години.
„През последните няколко години преобладава процентът на младите хора, които желаят да се занимават с учителската професия”, твърди и Елка Станева, директор на СУ „Никола Йонков Вапцаров“- Монтана.
Затова директорът внимателно подбира учителите от начален етап. А за децата от първи А клас новата им учителка вече е специална.
„Тя е най- добрата госпожа“, казва Христина.