Най-голямото пристанище в Европа, Ротердам, се подготвя за евентуален военен конфликт с Русия, като започва да резервира места за кораби, превозващи военни доставки, и разработва планове за пренасочване на товари в случай на война. Въпреки че подобни стъпки предизвикват тревога, ръководителят на пристанищната администрация Боудевейн Симонс уверява, че пристанището работи съвместно с пристанище Антверпен в Белгия, за да осигури безпроблемно приемане на британски, американски и канадски военни доставки.
Симонс подчертава, че не всяко пристанище е подходящо за обработка на военни товари и отбелязва, че в случай на нужда, двата порта ще си сътрудничат, вместо да се конкурират.
Тази подготовка е част от по-широката стратегия за безопасност в Европа, в която ЕС планира мащабна програма за презапасяване на стойност до 800 млрд. евро. Това се налага не само заради засилващата се агресия от страна на Русия, но и под натиска на американския президент Доналд Тръмп, който настоява за по-голяма самостоятелност в отбраната на Европа.
През май холандското военно министерство е изискало от Ротердам да осигури специални места за военни кораби в съответствие с изискванията на НАТО. Това ще се случва четири до пет пъти годишно и ще включва товарене и разтоварване на боеприпаси на специални терминали. Освен това, в района на пристанището ще се провеждат и амфибийни военни учения няколко пъти в годината.
Европа започва да трупа стратегически резерви не само от петрол, който се съхранява в стратегически резерви от 1973 г., но и от критично важни суровини като мед, литий, графит и дори медицински материали. Въпреки че Ротердам вече съхранява част от петролния резерв на Нидерландия, ЕС ще представи план за изграждане на запаси от енергийно оборудване, храни, суровини и медикаменти, за да гарантира стратегическа самостоятелност.
Последните събития, като пандемията от COVID-19 и руската инвазия в Украйна, подчертаха колко е важно Европа да е независима от доставки, идващи от Китай и Индия. След санкциите срещу Русия, Ротердам е загубил около 8% от търговията си, особено с руски петрол, като заедно с Антверпен се фокусира върху сътрудничеството в области като енергийна и логистична устойчивост.