понеделник, 23.09.24
13.8 C
София
19 C
Пловдив
18 C
Варна
Search Suggestions
      Начало„Горчивият хап на свободата“ - малката проповед от еп. 106 на „Честно...

      „Горчивият хап на свободата“ – малката проповед от еп. 106 на „Честно казано с Люба Кулезич”

      Loading the player...

      По протокол, приятели, трябва да ви честитя 3-ти март, обявен за национален празник на нашето гордо освобождение от турско робство преди 143 години. Но това е фиктивно освобождение, едно много трудно начало на живот без окови, трудно освобождение. Като договора за Сан Стефанска България, подписан от Великите сили… без българи! С нулево българско участие. И затова мисля, че е трагично това освобождение. Като всеки излъган национален блян за свобода. Свобода, но не като мартеница, която веднъж годишно си забождаш на ревера срещу уроки и лошотия. Не като политическо словоблудство, като разпасаност и загуба на срам в домогването до благинки по етжите на властта. Свобода, да! Но като конструкция на държавността, с индивидуалните й и колективни измерения, с икономическите й и социални приложения. Но патриотарското кресчендо на този ден вече непоносимо заглушава нашия разговор, несъстоял се до края, за разликата между подарената и отвоюваната свобода. Стигнахме дотам този празник да бъде поставен под възбрана от управниците, уж с медицински аргументи заради пандемията и заболеваемостта, която расте. Но на фона на предизборно отворените и претъпкани кръчми тези призиви звучат неприлично. Призивите на парламентарната шефка Караянчева особено: да се кротнем послушно в подножието на Шипка… и да си спестим размисли за белите петна в националната ни памет. Тези назидания са в синхрон, за съжаление, с вагиналния й прякор, който премиерът Борисов й лепна също като нелечима венерическа болест. И който прякор е обидно доказателство, че непрекъснато се проваляме като нация на най-трудните си уроци, по история и по настояще. Примерът с тазгодишния саботаж на управляващите ни властолюбци срещу Трети март е унизителен. Но не е единствен. Защото равносметките от Сан Стефанския провал са все още официален апокриф у нас. Не се изучават честно и трезво в училище жестоките последици за България от него. Орязването на територии от тялото на възкръсналата ни държава е вероломство. Националното разпарчетосване обаче е подлост с видими и до ден днешен резултати. Особено в разлома с Република Северна Македония, който тече в момента. Патетиката и недомлъвките за ролята на Русия в заверата от Сан Стефано обаче непрекъснато подменят суровата реалност на фактите. Дори най-дръзкото президентско говорене на Шипка избягва въпроса за цената на трите хиляди български опълченски саможертви, освен на руските и на финландските войници, в името на един изстрадан копнеж за свобода – свобода без ментори, свобода без геополитическо високомерие. Затова на нашия клет народ непрекъснато му вменяват да бъде признателен за една първоначална илюзия, подарена от пресметливи освободители с манталитет на завоеватели. Те и до днес я осребряват тази илюзия не само под формата на газопроводи и на мегаломански атомни централи. Но най-вече като монопол над нашата духовност, над духовността ни, над християнската ни чувствителност на нас, българите, снизходително поставяни в ролята на Троянски кон в крепостта на Европа с нейните изтъняващи ценности и разколебана мощ. Но още по-тъжна е отредената ни роля на „по-малък брат“, принуден да хитрува с вмененото му задължение до гроб да целува ръка за съмнителни подаяния. И да се навежда услужливо пред политически диктат, налаган и преди, и след промените с печата на историческата неизбежност. Затова ми е трудно да ви кажа „Честит празник“ точно днес, на 3-ти март. Защото честит значи да си щастлив. Но ние фигурираме в обсолютно всички проучвания на Евростат като най-нещастните в Европа. Писатели, антрополози, социолози, психолози откъде ли не се тълпят в Дания, за да изучават синдрома на прословутото датско щастие. Феноменът на пандемичното българско нещастие обаче, е много по-впечатляващ. И аз мисля, че ще заслужи Нобелова награда онзи, който посмее да го изследва честно, в корена му, в дълбочина, не като конформист, отпреди 3-ти март, но и след това. Обаче без да пропусне сегашните му идиотски КОВИД-превъплъщения, колективните психически поражения, масовото ни пропадане в невежество и нищета, извращенията на властта, безсрамните политически съвкупления с предсказуемо уродлив резултат на изборите, които ни дебнат като крадци в мрака. Ние много добре знаем, душата на България тлее, а живите парчета, откъснали се от нея се пилеят по света. Затова и празниците ни бият на панахиди. И не само с обесването на Левски, а и с днешния ден е така. Но ако поне веднъж посмеем да си признаем, че имаме обща вина за това, може би все още имаме шанс за глътка жива вода. „Честно казано“ започва…

      ОЩЕ ОТ ПРЕДАВАНЕТО

      ОСТАВИ КОМЕНТАР

      Моля, въведете коментар!
      Моля, въведете името си тук

      - Реклама -

      НАЙ-ЧЕТЕНИ СТАТИИ

      Зареждане...
      - Реклама -

      ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ