София 17 °C София 17°C - предимно ясно Велико Търново 14 °C Велико Търново 14°C - облачно Пловдив 19 °C Пловдив 19°C - разкъсана облачност Варна 16 °C Варна 16°C - предимно облачно Бургас 18 °C Бургас 18°C - облачно

КЗП подгони некоректни онлайн магазини

Измамите са свързани с нереални цени и продукти

7 годиниОбщество 5 Боряна Райчева

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на търговци с онлайн магазини да подвеждат клиентите си за цените и наличностите на промоционални артикули.
Контролният орган e установил, че след извършена от потребителя и потвърдена от търговеца поръчка се оказва, че стоката липсва, може да бъде закупена на анонсираната цена само в комплект с друга или е значително по-скъпа.
Проверката във връзка с единия от казусите е по повод жалба на потребител, на който е отказана продажбата на монитор в промоция от сайта на голяма търговска верига. Клиентът е заявил желания от него модел и е получил писмено потвърждение от търговеца, че поръчката е „успешно обработена и очаква транспортиране до посочения адрес за доставка”. 14 дни по-късно е информиран по телефона, че избраният от него продукт не може да му бъде доставен поради изчерпана наличност. Търговецът разчита на това, че потребителят може да избере алтернативен артикул, с което на практика би реализирал непланирана покупка.
Друга забранена от КЗП нелоялна практика е на специализирания магазин за инструменти, който е направил опит да продаде промоционална стока на по-висока от обявената на сайта цена. Четири дни след потвърждаване на направена от клиент поръчка на моторна коса на стойност 376 лв., търговецът го информира чрез електронната поща, че производителят е променил цената на 439 лв. и отправя запитване има ли интерес да закупи артикула при новите финансови условия. Целта е потребителят да бъде подтикнат да потвърди своя избор, с което на практика дава съгласието си за покупка при по-неизгодни за него условия спрямо тези при вземане на решението му за покупка.