София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Нови разкрития за експлозията в Бейрут

Корабен магнат, банка с предположения за работа с "Хизбула" и компании, разследвани за търговия с оръжия са новите причини за инцидента

4 годиниКрими 2 Кристина Иванчева

Установени са няколко причини за експлозията в Бейрут - кипърски корабен магнат, получавал пощата си в България, банка с предположения за работа с "Хизбула" и източноафрикански компании, разследвани за незаконна търговия с оръжия. Това е резултат от разследване на журналистическия консорциум "Organized Crime and Corruption Reporting Project", предаде Дневник.

Според разследването, истинският собственик на кораба, доставил взвривното вещество не е руснакът Игор Гречушкин, а кипърският бос Хараламбос Маноли. Неговата компания "Briarwood", която е регистрирана в Панама, получава пощата си у нас. Въпросната компания издава разрешителен сертификат на кораба "Росус", че може да плава, макар че властите в Испания го задържат.

Адресът на "Briarwood" в Панама е останал на несъществуваща днес компания в България, собственост на Николай Христов, който потвърждава, че компанията е партньор на кипърска фирма, държана от Маноли. 

Пред OCCRP , Христов, заявява, че е преустановил дейността на компанията си още през 2012 след като, без негово знание, Маноли го включва в сделка за заем към ливанска банка, с цел закупуване на нов кораб. 

Далечна връзка с шиитската групировка "Хизбула", която по несигурна информация контролира пристанищего, беше направена вследствие на разследването. След последния курс на кораба, Маноли е задлъжнял на банката, изгубила дузина разрешителни, поради евентуални престъпления като пране на пари, работа с "Хизбула"  и сделки със сирийската програма за оръжия с цел масово поразяване. 

Множество въпроси се задават от хората след трагичния взврив в Бейрут. Откъде са дошли експлозивите, защо корабът е бил точно там, защо конфискувана стока стои шест години на пристанището. Разузнаването показва, че експлозията е могла да бъде още по-разрушителна. тя е била равна на  700 - 1000 тона (а не на 2750) амониев нитрат. 

В самият Ливан, основната причина е проблем в бюрокрацията. Инцидентът е бил предвиден две седмици по-рано и президентът е бил уведомен. Проблемът на международно ниво идва от бързо се губи в лабиринт от корпоративни и финансови интриги", казва OCCRP. 

Все още не може да се установи собственикът на кораба, поради магическите привилегии на офшорната търговия, даваща възможност "потайни компании и лесни за обработване правителствап позволяват на спорни играчи да работят зад кулисите", пише консорциума. 

Корабът е положен на мнозина процедури за техническа изправност и регистрация в Молдова, които дават зелена светлина за плаването му. Оказва се, че компаниите издали разрешителните са собственост на кипърския бизнесмен Маноли.

От друга страна, Маноли, заявява, че преди последното потегляне на кораба "Росус", собственикът му става предишният заподозрян - руснакът Гречушкин. 

Ливанските власти не споменават името на Маноли в нито един официален документ, както и опит за свързване с него не е направен досега.