София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Срив на борсата за Боинг

кциите на компанията се понижиха с 3%

5 годиниИнциденти 5 Боряна Райчева

Акциите на авиостроителната корпорация Boeing се сринаха с 3% на борсата в Ню Йорк. 

След решението за временна забрана на полетите Боинг 737 MAX 8 и MAX 9.

По данни на борсата стойността на ценните книжа на Боинг сега е 373,4 долара за бройка.

Само през първите два дни след трагедията корпорацията загуби около 20 млрд. долара, или 19,8% от пазарната си капитализация.

След като Китай, Индия, Австралия, Канада и всички държави от ЕС решиха да спрат полети с пътническите самолети от този модел Съединените щати преди ден също издадоха забрана за самолетите Боинг 737 Max 8 и Max9. 

Тези рестрикции идват няколко дни след трагичната самолетна катастрофа от 10 март, която отне живота 157 души в Етиопия. 6 минути след излитането си машината Боинг 737 MAX - 8 се разби в близост до етиопското градче Бишофту. Оцелели нямаше. При падането на самолета се е образувал кратер с дълбочина 10 м.

“Самолетите стават прекалено сложни за пилотиране. Вече не са нужни пилоти, а компютърни техници от Масачузетския технологичен институт. Необходимо е да се вземат решения за части от секундата и сложността поражда опасност… Не знам за вас, но аз не искам Алберт Айнщайн да ми е пилот. Искам страхотни професионални пилоти, които да могат лесно и бързо да поемат контрол над самолета си!”, написа президентът на САЩ Доналд Тръмп в своя Туитър.

Причините за разбиването на етиопския боинг още не са известни,но катастрофата на същия модел самолет на “Лайън еър” в Индонезия на 29 октомври насочи вниманието върху софтуера за контрол за ъгъла на полета на самолета спрямо хоризонта.

Федералната агенция на САЩ по безопасност на полетите обяви, че данните от самолета в Етиопия са много подобни от тези на самолета в Индонезия

Има версия, че при неизправен датчик този софтуер се поврежда и той може да заблуди бордовия компютър. Така автопилотът подава команда самолетът да пикира, вместо да се издигне нагоре, а пилотите не могат да овладеят ситуацията, посочва АФП.