Европейската комисия (ЕК) обяви данни за седем наказателни процедури срещу България, свързани с околната среда, вътрешния пазар, превозите и цифровизацията.
„Замърсителят плаща“
ЕК настоява България да въведе принципа „замърсителят плаща“ при изчисляване на таксите за управление на отпадъците. В момента разходите се базират на данъчната оценка на имотите, а не на количеството отпадъци, което противоречи на европейските изисквания.
Въпреки направените законодателни промени, прилагането на новите разпоредби продължава да се отлага от 2015 г. и е планирано за януари 2026 г. ЕК издаде мотивирано становище с двумесечен срок за отговор, като при неизпълнение случаят може да бъде предаден на Съда на ЕС.
Облекчаване на изискванията за специалисти
България, заедно с 21 други държави, е призована да намали изискванията към специалисти, които предоставят услуги на временна или случайна основа. Комисията отбелязва, че неоправданите проверки забавят работата и са в разрез с европейските правила.
ЕК даде двумесечен срок за отговор, след който може да продължи с процедури срещу страната.
Проверки за съразмерност
ЕК предяви иск срещу България и Кипър пред Съда на ЕС за неправилно въвеждане на изискванията за проверки за съразмерност на нови професионални регулации. България не е създала механизъм за обективност на оценките, което е изискване от 2020 г.
Нарушения при обществените поръчки
ЕК започна процедура за нарушение срещу България заради Закона за електронното управление от 2019 г., който възлага електронни услуги на частно дружество без спазване на правилата за обществени поръчки. Комисията даде двумесечен срок за отговор и корекции.
Цифрови услуги
България, заедно с още четири държави, не е определила или оправомощила национални координатори за цифрови услуги. Срокът за изпълнение на тези изисквания изтече през февруари. ЕК издаде мотивирано становище с двумесечен срок за действие.
Наети превозни средства
ЕК издаде мотивирано становище срещу България за липса на уведомление относно националните закони за използване на наети превозни средства за товарен транспорт. България има два месеца за реакция, след което случаят може да бъде отнесен до Съда на ЕС.
Евровинетки
България и още седем държави не са въвели европейските правила за евровинетките, които регулират таксите за транспорт според изминато разстояние и време. Срокът за въвеждане изтече през март 2024 г., като ЕК дава последна възможност за отговор в рамките на два месеца.
ЕК подчертава необходимостта от съответствие с европейското законодателство и напомня, че липсата на адекватни действия може да доведе до съдебни дела и финансови санкции.