Литературата, преподавана в училище, е едновременно най-силният инструмент за изграждане на национално самосъзнание и най-ефективният начин за развитие на широк спектър от умения, необходими за 21 век. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на дискусия, посветена на учебното съдържание по литература, провела се в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
„И двете цели – патриотично възпитание и развитие на ключови умения – са еднакво важни. Затова трябва да постигнем баланс между тях,“ подчерта министърът.
Хуманитарното образование – основа за личностно и професионално развитие
Вълчев посочи, че образователният фокус не е насочен единствено към математиката и природните науки, а напротив – силната хуманитарна подготовка е от съществено значение:
„Хуманитарните дисциплини развиват най-широк кръг от умения – критично мислене, комуникативност, любопитство, когнитивни способности и други. За да бъдат децата ни успешни в ерата на ефективното взаимодействие между хора и алгоритми, те трябва да останат преди всичко хора,“ заяви министърът.
Възможност за повече часове и съвременни автори в програмата
Министър Вълчев изрази подкрепа за увеличаване на броя на часовете по български език и литература, което ще позволи въвеждането на повече съвременни автори в учебната програма:
„По-добрата и по-широка хуманитарна основа ще направи учениците по-адаптивни към предизвикателствата на бъдещето, в което им предстои да живеят и работят.“
Широка експертна и обществена дискусия
В дискусията, организирана от Факултета по славянски филологии към СУ, участваха:
- Ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев,
- Деканът на факултета проф. Амелия Личева,
- Заместник-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова,
- Актрисата Снежина Петрова,
- Писателят Захари Карабашлиев,
- Университетски преподаватели, учители и представители на културната и образователната общност.