София 20 °C София 20°C - предимно ясно Велико Търново 19 °C Велико Търново 19°C - кратковременен пороен дъжд Пловдив 22 °C Пловдив 22°C - облачно Варна 21 °C Варна 21°C - кратковременен пороен дъжд Бургас 23 °C Бургас 23°C - облачно

БИЛЕТ ЗА 9 ЕВРО: Опитът на Германия в борбата с инфлационната криза

От днес в страната се въвежда схема за билети за 9 евро на месец

2 годиниИкономика 2

Милиони германци се очаква да се възползват през лятото от по-евтини пътувания от следващия месец в рамките на правителствените планове за увеличаване на използването на обществен транспорт и финансово облекчение на потребителите, изправени пред финансова криза.

За сравнение, 27 евро, които пътниците могат да платят за билета за 90-дневния период, са около половината от цената на най-евтиния месечен билет за вътрешните зони на Берлин.

От днес в страната се въвежда схема за билети за 9 евро на месец, позволяваща пътуване с всички видове градски и регионален транспорт. Билетът ще се прилага за цялата страна и ще бъде наличен за три месеца до края на август.

Горната камара на германския парламент одобри този ход в петък, последван от Бундестага в четвъртък. Схемата ще струва на правителството 2,5 милиарда евро, тъй като трябва да изплати на транспортните компании недостига на доходи, както и разходите за администриране на продажбата, включително връщане на пътуващите, които вече имат абонаментни карти, сумата, която ефективно са изчерпани на джоба.

Цената на билета възлиза на около една шеста от цената на най-евтиния месечен билет за централните зони на Берлин.

Схемата е в отговор на покачващите се цени на енергията и има за цел да предложи на всички, пътуващи през уикенда, които биха могли да изберат да ползват колата, възможността да се възползват от предимствата на обществения транспорт.

Остава проблемът с пренаселени влакове, автобуси и трамваи – някои от които вече са пълни – и се наблюдават ограничения за вземане на велосипеди и детски колички поради липса на място. Те предполагат, че когато експериментът приключи, цените на билетите може да са се повишили значително от по-нататъшно очаквано повишаване на инфлацията, което прави обществения транспорт по-малко привлекателен.

Фолкер Висинг, министър на транспорта на Германия, от про-бизнеса FDP нарече билета от 9 евро „огромна възможност“ за благоприятна за климата мобилност в Германия. Той каза пред парламента, че схемата вече е била успешна, преди да е стартирала, „тъй като всички в Германия говорят за обществения транспорт“.

Катарина Дрьоге, парламентарният ръководител на Зелената партия, каза, че билетът ще бъде добре дошъл за тези, които усещат напрежението на инфлацията. „За тези, които търсят начини за спестяване, билетът от 9 евро е важна мярка“, каза тя. „Надяваме се възможно най-много хора да се възползват от това.“

Deutsche Bahn, националният железопътен оператор и най-големият участник в проекта, заяви, че планира да започне продажбата на билетите в понеделник. Някои продажби на по-малки оператори вече са продали билети. Хамбург ще започне днес, а други го правят през уикенда.

Йенс Хилгенберг, транспортен експерт от Асоциацията за опазване на околната среда и природата (Bund), каза за DPA, че приветства този ход. Той обаче каза, че това ще изпрати още по-важен сигнал, ако правителството подобри цените на билетите и транспорта в цялата страна, особено в селските райони, където хората най-много разчитат на автомобилите си.

„Билетът от 9 евро не означава, че в селските райони ще има допълнителен автобус, но това е мястото, където алтернативите на колата трябва да бъдат увеличени значително“, каза той.

Критиците, които приветстват опита да се примамят хората да слязат от колите си, в същото време осъдиха факта, че правителството планира да намали тежестта върху всички шофьори на автомобили през същия период с намаляване на енергийния данък върху бензина, което от своя страна означава спад на ДДС върху него. Според финансовото министерство бензинът ще намалее с 35,2 цента за литър, а дизелът - с 16,7 цента.