София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

„Големите“ компании напускат Фейсбук

Два бизнес-гиганта спряха кампаниите си в социалната мрежа

6 годиниОбщество 2 Боряна Райчева

Космическата компания „Спейс X“ и производителят на електрически автомобили „Тесла Мотърс“ закриха профилите си в социалната мрежа Фейсбук.

Техният собственик, милиардерът Илон Мъск, бе призован от един негов последовател в Туитър да изтрие Фейсбук-страницата на „Спейс Х“. В отговор Мъск написа: "Въобще не знаех, че имаме страница във Фейсбук. Ще го направя." В социалната мрежа, създадена от Марк Зукърбърг, двете фирми имаха по около 2,6 милиона последователи.
Малко преди това интернет компанията Mozilla и банка Commerzbank преустановиха рекламните си кампании във Фейсбук. Причината: скандалът с личните данни.
Преди няколко дни стана ясно, че британската аналитична компания "Кеймбридж Аналитика" е обвинена, че е използвала информация от профилите на 50 милиона потребители на Фейсбук с цел да се повлияе на изборите в САЩ през 2016.
След няколко дни на мълчание основателят на Фейсбук заяви, че неговият концерн е допуснал грешка. "Това беше голяма злоупотреба с доверието. Наистина съжалявам за случилото се", каза той пред CNN.
Високопоставени американски политици официално призоваха Зукърбърг да се яви пред специална комисия във Вашингтон и да отговори на критичните въпроси, които ще му бъдат зададени от членовете ѝ. Изслушването обаче няма как да се проведе преди края на великденската ваканция на Конгреса.
В същото време британски съд постанови претърсването на лондонската централа на „Кеймбридж аналитика“. Според британски медии, 18 служители от Службата за защита на данните са участвали в акцията, проведена в петък вечер. Компанията е заподозряна в това, че по неправомерен начин е добивала данни от потребители на Фейсбук, които е използвала за непозволена рекламна предизборна кампания сред милиони американски избиратели, и така е повлияла на техния избор в полза на Доналд Тръмп.
Особено интересен е начинът, по който се стигна до разкриването на този скандал. Изпълнителният директор на "Кеймбридж Аналитика" Александър Никс беше заснет със скрита камера да обяснява начините за оказване на натиск върху политици, участващи в избори. Неговата фирма можела да изпрати например "момичета до къщата на кандидата". Репортер на британската телевизия Channel 4 се беше представил за потенциален богат клиент, който иска да помогне на няколко кандидата да постигнат успех на изборите в Шри Ланка. След излъчването на репортажа Александър Никс беше уволнен.