Представителите на ЕС искат да създадат фонд в размер на 100 милиарда евро, за да подкрепят „европейските шампиони“ срещу американски и китайски бизнес конкуренти като Google, Apple и Alibaba, пише „Политико“.
Предложението за т. нар. Европейски фонд за бъдеще се появява в необичайно радикален набор от планове, които служители на Европейската комисия искат да включат в дневния ред на избрания от тях президент Урсула фон дер Лайен, чийто мандат започва на 1 ноември.
Докато списъкът с желания от 173 страници на еврократите варира от поставянето на пчелни кошери на обществени сгради до по-големи ограничения на социалните медии, доминиращата тема е изграждането на по-защитена Европа, която може да предприеме сериозни търговски мерки срещу Вашингтон и Пекин, като същевременно вложи повече публични средства в частния бизнес.
„Появата и лидерството на частни конкуренти извън ЕС, с безпрецедентни финансови средства, има потенциал да заличи съществуващата иновационна динамика и индустриалното положение на промишлеността на ЕС в определени сектори“, гласи част от текста относно проекта за фонда.
Длъжностните лица поставят Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft, Baidu, Alibaba и Tencent сред компаниите, с които Европа трябва да си съперничи. „Европа няма такива компании“, се отбелязва в документа.
По отношение на преодоляването на заплахи от Доналд Тръмп, бюрократите предлагат много агресивна нова рамка, която да отмени едностранно тарифите на САЩ.
Фондът ще използва пари от бюджета на ЕС, за да събере поне 100 милиарда евро публично и частно финансиране. За разлика от повечето съществуващи фондове за научноизследователска и развойна дейност, администрирани от блока, това би било инвестиция директно в собствен капитал – знак, че Брюксел може да планира да предприеме далеч по-снизходителна линия относно публичното финансиране за индустрията, тъй като се стреми да изгради местния потенциал.
Представяйки двоен удар в защита на Fortress Europe, служителите на Комисията подкрепят предложенията си за публично финансиране с по-твърди идеи за търговска политика, като конкретно са насочени към ключовите съперници във Вашингтон и Пекин.