2,4% е инфлацията у нас през март, показват данните на Националния статистически институт. През февруари за първи път от над 10 г. увеличението на цените беше двуцифрено – в размер на 10%. Спрямо февруари индексът на потребителските цени е нараснал с 2,2%.
Основен възходящ натиск върху инфлацията през март оказват транспортните цени, които се увеличават със 7,9% спрямо предходния месец, както и нарастването на цените на храните и безалкохолните напитки с 3,3% спрямо февруари, когато също нараснаха с 3,3 на сто.
Само за месец са се увеличили цените на всички хранителни и безалкохолни напитки с 3,3%, увеличение има при алкохола, при облеклото и обувките. При жилищата, вода, електроенергия, газ и други горива увеличението с 1%. Най-сериозен на месечна основа е ръстът при транспорта – увеличението там е 7,9%.
През март брашното е поскъпнало с 5,9%, месото също бележи значителен ръст.
Увеличение има при сиренето – с 3,4%, кашкавала – с 3%, изварата – с 4,6%, яйцата – с 8,3%. При олиото увеличението е с 23,3%.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при материалите за ремонт и поддържане на жилище – с 3%, въглищата – с 5,8%, дървата за отопление – с 1,4%, пелетите – с 3%, хладилниците – с 1,6%, готварските печки – с 2,3%, прахосмукачките – с 4,4%, препаратите за почистване на съдове – с 4,4%, дизеловото гориво – с 12,9%, автомобилният бензин А95Н – с 13%, автомобилният бензин А100Н – с 11,5%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 12%, метан за ЛТС – с 2,5%.
С 0,3%, през март 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на лекарствените продукти, а при лекарските и стоматологичните услуги то е съответно с 1,2 и 0,6%.
Индексът на цените за малката кошница за март 2022 г. спрямо февруари 2022 г. е 102,1%, а от началото на годината (март 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 106%.
През март 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните – 20% от домакинствата са се променили с увеличение от 3,4% за хранителните продукти, с 0,9% за нехранителните и с 0,3% за услугите с цел развлечение.