В месеците, последвали нахлуването в Украйна и наложените санкции, Русия изгради т.нар. „сенчест“ флот, за да превозва петрола си по целия свят, въпреки западните ограничения. Сега има все повече доказателства, че Москва е започнала да прави същото по отношение на втечнения природен газ (LNG), съобщава в свой анализ агенция Блумбърг.
Газът е от ключово значение за плановете на Кремъл да увеличи износа, да попълни държавната хазна и да финансира своята военна машина, но това изисква Москва да получи по-голям дял от глобалния пазар на LNG, при това сега, когато някога доходоносната търговия с Европа по тръбопроводи вече е почти прекъсната. Към днешна дата плановете за разширяване на руската търговия с втечнен газ бяха възпрепятствани от санкциите на САЩ, които санкции държат чуждестранните компании настрана и спряха доставката на специализирани, готови за преминаване през лед превозвачи, които са жизненоважни за достигане на руските съоръжения в Арктика.
Новите ограничения на ЕС, договорени по-рано тази седмица в 14-тия пакет санкции срещу Русия, които ще влязат в сила през следващата година, имат за цел да ограничат достъпа до европейските пристанища и да възпрепятстват още повече настоящата верига на руски доставки.
През последните три месеца обаче собствеността върху най-малко осем кораба е била прехвърлена на малко известни компании в Дубай, според глобална база данни за корабоплаване Equasis. Четири от тях са от т.нар. „леден клас“ и вече са получили одобрение от Москва да плават през арктическите води на Русия това лято.
Въпреки че Блумбърг не успя да намери директна връзка между корабите с големи руски субекти, подробностите са поразително подобни на маневри за създаване на сенчестия петролен флот на Русия, включително използването на непрозрачни компании и кораби, толкова стари, че обикновено вече би трябвало да бъдат изведен от експлоатация.