Search Suggestions
      петък, 04.07.25
      Search Suggestions
          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -

          КТ „Подкрепа“: В Бюджет 2025 липсват адекватни икономически политики

          Европейската комисия и Българското правителство обявиха и следователно трябва да се стремят да провеждат политики за справяне с подоходните неравенства, борбата срещу бедността и социалното изключване, за достъпно и качествено здравеопазване и образование, и не последно място – справяне с демографската криза.

          - Реклама -

          В средносрочната бюджетна прогноза за периода 2025-2028 година, както и в конкретните проекти за бюджети на НЗОК, ДОО и за Държавния бюджет на Република България за 2025 г., както и предложените изменения и допълнения на данъчните закони, не може да се идентифицира еднозначно провеждането на декларираните политики и тяхната устойчивост във времето.

          Това се казва в позиция на КТ „Подкрепа“ по отношение на Проект на Закон за бюджета на НЗОК за 2025 г. , Проект на Закон за бюджета на ДОО за 2025 г., Проект на Закон за Държавния бюджет на Република България за 2025 г, Актуализираната средносрочна годишна прогноза за периода 2025-2028 година и придружаващите ги документи, съобщиха от пресцентъра на синдиката.

          Липсват адекватни икономически политики, приоритизиране на икономически отрасли, в които България традиционно е силна, защитаващи и водещи до висок растеж на икономиката и създаване на нови работни места. Необходим е и анализ, и цел, относно мястото на България в икономиката на региона, ЕС, при отчитане на начални рецесионни процеси и извън ЕС, съобразени с местните дадености, както и с икономическите тенденции и най-вече военните конфликти и нестабилност близо да България.

          Проектите предлагат еднократни мерки, които водят до временен ефект върху приходната част от бюджета. Не става ясно и как предложението за еднократни мерки кореспондира с чл.26, ал.2 от Закона за публичните финанси ((2) По-висок ръст на разходите спрямо този по ал. 1 се допуска при извънредни обстоятелства по чл. 24, ал. 3 или при компенсиране с допълнителни мерки, водещи до увеличаване на бюджетните приходи. Допълнителните мерки следва да водят до устойчиво нарастване на приходите и да нямат еднократен характер.), според който мерките следва да имат устойчив характер. Прогнозната оценка на ефекта от дискреционните мерки, предлагащи данъчна „амнистия“ изглеждат твърде оптимистично, като очакваният ефект от тях“ е 5,15 млрд.лв., което прави около 40 млрд.лв. данъчна основа, смятат още от КТ „Подкрепа“.

          В сравнение с предишните обсъждания, прави впечатление, че са отпаднали облагането на свръхпечалбите на кредитните институции, увеличението на ставката за хазартните игри и облагането на вредните храни. Не е ясно с какви мотиви са отпаднали и с какви други приходи са компенсирани.

          В заключение, налице е обоснован риск от неизпълнение на приходната част от бюджета, което с голяма доза вероятност ще доведе до неговото актуализиране през 2025 година.

          КТ „Подкрепа“ ще подкрепи по принцип направените предложения за проекти на бюджети на НЗОК, ДОО и Държавния бюджет, както и на предложените изменения, касаещи приходната част, с доста изключения поради една основна причина – България трябва да има бюджет. В случай, че не се приемат бюджетите за 2025 г., се появяват други рискове, които могат да имат по-тежки последствия за работещите, икономиката, социалните плащания и пенсиите.

          КТ „Подкрепа“ предлага устойчиви политики по отношение на борбата срещу бедността и социалното изключване, достойното заплащане на труда, насърчаване на раждаемостта и паралелно промени в данъчното и осигурителното законодателство, компенсиращи разходната част, в контекста на обявените общоевропейски и национални политики, се казва още в становището на синдиката.

          Европейската комисия и Българското правителство обявиха и следователно трябва да се стремят да провеждат политики за справяне с подоходните неравенства, борбата срещу бедността и социалното изключване, за достъпно и качествено здравеопазване и образование, и не последно място – справяне с демографската криза.

          - Реклама -

          В средносрочната бюджетна прогноза за периода 2025-2028 година, както и в конкретните проекти за бюджети на НЗОК, ДОО и за Държавния бюджет на Република България за 2025 г., както и предложените изменения и допълнения на данъчните закони, не може да се идентифицира еднозначно провеждането на декларираните политики и тяхната устойчивост във времето.

          Това се казва в позиция на КТ „Подкрепа“ по отношение на Проект на Закон за бюджета на НЗОК за 2025 г. , Проект на Закон за бюджета на ДОО за 2025 г., Проект на Закон за Държавния бюджет на Република България за 2025 г, Актуализираната средносрочна годишна прогноза за периода 2025-2028 година и придружаващите ги документи, съобщиха от пресцентъра на синдиката.

          Липсват адекватни икономически политики, приоритизиране на икономически отрасли, в които България традиционно е силна, защитаващи и водещи до висок растеж на икономиката и създаване на нови работни места. Необходим е и анализ, и цел, относно мястото на България в икономиката на региона, ЕС, при отчитане на начални рецесионни процеси и извън ЕС, съобразени с местните дадености, както и с икономическите тенденции и най-вече военните конфликти и нестабилност близо да България.

          Проектите предлагат еднократни мерки, които водят до временен ефект върху приходната част от бюджета. Не става ясно и как предложението за еднократни мерки кореспондира с чл.26, ал.2 от Закона за публичните финанси ((2) По-висок ръст на разходите спрямо този по ал. 1 се допуска при извънредни обстоятелства по чл. 24, ал. 3 или при компенсиране с допълнителни мерки, водещи до увеличаване на бюджетните приходи. Допълнителните мерки следва да водят до устойчиво нарастване на приходите и да нямат еднократен характер.), според който мерките следва да имат устойчив характер. Прогнозната оценка на ефекта от дискреционните мерки, предлагащи данъчна „амнистия“ изглеждат твърде оптимистично, като очакваният ефект от тях“ е 5,15 млрд.лв., което прави около 40 млрд.лв. данъчна основа, смятат още от КТ „Подкрепа“.

          В сравнение с предишните обсъждания, прави впечатление, че са отпаднали облагането на свръхпечалбите на кредитните институции, увеличението на ставката за хазартните игри и облагането на вредните храни. Не е ясно с какви мотиви са отпаднали и с какви други приходи са компенсирани.

          В заключение, налице е обоснован риск от неизпълнение на приходната част от бюджета, което с голяма доза вероятност ще доведе до неговото актуализиране през 2025 година.

          КТ „Подкрепа“ ще подкрепи по принцип направените предложения за проекти на бюджети на НЗОК, ДОО и Държавния бюджет, както и на предложените изменения, касаещи приходната част, с доста изключения поради една основна причина – България трябва да има бюджет. В случай, че не се приемат бюджетите за 2025 г., се появяват други рискове, които могат да имат по-тежки последствия за работещите, икономиката, социалните плащания и пенсиите.

          КТ „Подкрепа“ предлага устойчиви политики по отношение на борбата срещу бедността и социалното изключване, достойното заплащане на труда, насърчаване на раждаемостта и паралелно промени в данъчното и осигурителното законодателство, компенсиращи разходната част, в контекста на обявените общоевропейски и национални политики, се казва още в становището на синдиката.

          СВЪРЗАНИ НОВИНИ

          Христо Христов и Сафие Юрдакул: Изкривената истина за лагерите е нова рана

          В студиото на "Честно казано" огорчението си от случай, свързан с "Белене" споделиха разследващият журналист Христо Христов и председателят на Организацията за българските турци...

          Решение на ВАС освети проблеми в избора на генерален директор на БНТ

          Единственият човек, който обжалва процедурата по неизбирането на генерален директор на Българската национална телевизия (БНТ) от предишния състав на Съвета за електронни медии (СЕМ),...

          Тасев: Български фирми отдавна са свързани с руската военна промишленост

          „Предупредих, че това ще стане още преди две години“. Това заяви Лъчезар Тасев — бивш офицер от научно-техническото разузнаване — в предаването „Честно казано“...

          ОСТАВИ КОМЕНТАР

          Моля, въведете коментар!
          Моля, въведете името си тук

          - Реклама -
          ТОП ДНЕС
          ТОП 14 ДНИ

          Зареждане…

          Зареждане…

          - Реклама -
          - Реклама -
          - Реклама -
          Search Suggestions
              Search Suggestions