Книжният бизнес e ударен най-сериозно от затварянето на моловете
Проучване на асоциация "Българска книга"
Най-негативно влияние върху бизнеса на книгоиздателите и книготърговците оказва затварянето на моловете (52.4%), цялостната намалена покупателна способност на потребителите (47.6%), непровеждането на най-голямото книжно изложение в страната - Софийски международен панаир на книгата (44.4%). Това показва проучване на асоциация "Българска книга", проведено сред сред членовете й.
Според данните тези и други фактори резултират в по-малък брой издадени заглавия спрямо планирания за 2020 г., посочват 54% от анкетираните.
Според 74.6 на сто от участниците в анкетата намаляването на ДДС върху книгите пък е факторът, оказал най-голяма подкрепа за книжния бизнес през 2020 г., преминала в условия на пандемия. Другите мерки в помощ на бранша - кампаниите за захранването на библиотечните фондове и програмите на Национален фонд "Култура", са посочени като ефикасни съответно от 20% и от близо 8 на сто от респондентите в проучването.
Положителна тенденция през изминалата година е ръстът на онлайн продажбите - 68% от анкетираните отчитат повишаване на продажбите от собствения си онлайн магазин в сравнение с продажбите от книжарници. Въпреки това, според 49% от участниците в проучването делът на търговията чрез собствен електронен магазин представлява едва 10 на сто от общия дял на приходите през 2020 г.