Екоминистерството определя старите коли като един от основните замърсители на въздуха у нас. Затова и Министерски съвет одобри повишаването на данъка за по-старите автомобили.
Министърът на околната среда и водите Нено Димов коментира пред Нова телевизия, че плащането на по-скъп данък е една инвестиция в здравето на нацията. По думите му, необходимо е да се предотврати кражбата на катализатори, като за целта трябва да се завишат и изискванията на техническите прегледи.
Същевременно страната ни иска Брюксел да забрани износът на замърсяващи автомобили от Западна Европа към Източна Европа. Настояването е получило подкрепата и на други държави, сред които Полша, Словакия, Литва, Латвия, Румъния, Унгария. От Брюксел са поели ангажимент, че ще работят по въпроса през следващата година, а решение вероятно ще има през 2020 г.
„Не можем да забраним вноса на стари коли. Но настояваме да се направи така, че да не могат да бъдат изнасяни такива от Западна Европа към България”, каза Нено Димов.
По думите му обаче, по-сериозен е проблемът с битовото отопление на твърдо гориво. Той е категоричен, че неотговарящите на екоизискванията електроуреди и горива изобщо не трябва да стигат до пазара. И добави, че законът, забраняващ търговията с некачествени брикети се забавил, но се очаква да бъде приет от Министерския съвет още следващата седмица.
Димов подчерта, че е необходимо да се подменят старите и опасни печки с нови, което обаче може да струва скъпо на някои домакинства.
„Ако дадено домакинство живее на място с изградена газопреносна мрежа, то най-изгодният вариант бил да се присъедини към нея. Ако обаче е наложи построяване на цялата инфраструктура за газификация и електрификация, то така смяната на отоплението излизала доста скъпо“, обясни министърът.