София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Вдигат екотаксите за по-старите автомобили

Димов подчерта, че битовото отопление е най-големият замърсител

6 годиниОбщество 2 Боряна Райчева

Над 2/3 от държавите в Европейския съюз имат проблем с мръсния въздух. Това стана ясно по време на неформалната среща на екоминистрите от ЕС, проведена вчера в НДК.

„На практика за първи път темата за мръсния въздух се вдига на толкова високо ниво. България има принос за това благодарение на европредседателство, поставяйки темата на най-високото политическо ниво - на съвета присъстваха 19 министри. Това е проблем, който се припознава от всяка една държава, свързан с благосъстоянието и здравеопазването“, това каза пред БНТ министърът на околната среда и водите Нено Димов. Той подчерта обаче, че това е проблем, който не може да намери единно решение, а за него трябва да се вземат мерки на четири различни нива – европейско, национално, местно и лично на гражданите.

По думите му, забраната да влизат дизелови автомобили на дадена територия води до изкривяване на пазара. „За да имаме единен пазара, това изкривяване трябва да бъде регулирано на ниво Европейски съюз“, коментира Димов.

Той посочи, че следващата седмица предстои да бъде разгледана промяна в екотаксите. „За електроавтомобилите няма да има екотакса, за хибридите ще бъде много намалена, за новите коли също ще бъде намалена, тези които са до 5 години ще бъде запазена, а за по-старите ще бъде увеличена“, обясни Нено Димов.

Екоминистърът подчерта, че по данни на КАТ в България има над 1 милион автомобили, които са над 20-годишни. Според него е важно още преди първата регистрация на автомобила в страната ни да бъде проверено дали отговаря на допустимите норми за замърсяване, като се използват газанализаторите, предоставени на КАТ.

Най-големият замърсител обаче е битовото отопление, подчерта министър Димов. Целта е следващия отоплителен сезон да има наложени изсиквания към твърдите горива, които се продават на пазара по отношение на съдържание на сяра и пепел в тях. „Това е лесно да се наложи законово, но по-трудно е как ще се осъществи контролът“, обясни екоминистърът.