Гледай
на живо

Фейсбук става на 15

Мрежата има 2,3 млрд. потребители в света

Фейсбук става на 15 Петнайсет години след раждането си в общежитие в "Харвард" "Фейсбук" (Facebook) се превърна във воде... thumbnail text

Петнайсет години след раждането си в общежитие в "Харвард" "Фейсбук" (Facebook) се превърна във водещата социална мрежа в света, с над 2 милиарда потребители. Един успех, който има и своите тъмни страни, отбелязва "Франс прес".

На 4 февруари 2004 година Марк Зукърбърг пусна ембриона на "Фейсбук" онлайн. Днес компанията е част от всекидневието на една четвърт от човечеството, струва 500 милиарда долара на борсата и прибира 22 милиарда долара чиста печалба годишно. 34-годишният ръководител на социалната мрежа е с лично богатство от 62 милиарда долара по оценка на сп. "Форбс". В същото време Зукърбърг получава символична заплата от 1 долар.

Но тази невероятна "история на успеха " е жестоко атакувана от близо две години от почти непрестанен поток от скандали и разкрития за методите на "Фейсбук", чиито приходи произлизат от реклама. Списъкът с критиците му е дълъг: депутати, обезпокоени от дезинформацията, гъмжаща на платформата, поддръжници на неприкосвеността на личния живот, които се бунтуват от все по-мащабното събиране на лични данни, както и защитници на човешките права.

"Става дума за много мощна компания, създала пристрастяващ продукт, от който зависят много хора", подчертава анализаторът Джош Берноф. "А това е съпроводено с голяма отговорност", добавя той.

"Фейсбук" е имал 2.3 милиарда активни месечни потребители в края на декември. От тях 947 милиона са в Азия и Тихоокеанския регион, 381 милиона в Европа и 242 милиона - в Северна Америка. Компанията не уточнява броя на потребителите по страни, но анализаторите смятат, че те са най-много в Индия, следвана от САЩ, Индонезия и Бразилия. "Фейсбук" е блокиран или строго ограничен в някои страни като Китай и Северна Корея.

Около 2.7 милиарда души използват всеки месец едно или няколко от приложенията от "семейството", към което принадлежат едноименната мрежа, профилът "Инстаграм" (Instagram), "УотсАп" (WhatsApp) и Месинджър (Messenger).
За отчетната 2018 година "Фейсбук" е показал отлични резултати: 22 милиарда долара печалба при оборот от 55 милиарда долара. "Фейсбук" регистрира растеж през всичките години след излизането си на борсата през 2012 година, където в момента социалната мрежа е оценявана на около 480 милиарда долара.

Рекламата, която благодарение на масираното и непрестанно събиране на личните данни на потребителите е насочена възможно най-конкретно, осигурява 98 процента от оборота на "Фейсбук", като лъвският пай се пада на мобилната реклама. Социалната мрежа осъществява около 50 процента от оборота си в Северна Америка. Според специализираната кантора eMarketer делът на "Фейсбук" в онлайн рекламата би трябвало да достигне 20.5 процента от 327.28 милиарда долара, които ще бъдат изразходвани през 2019 година.

Гигантът от Менло Парк, Калифорния, е имал 35 587 служители към 31 декември 2018 година - с 42 процента повече спрямо предходната година. Това е в резултат на тройното увеличение на персонала, натоварен да премахва спорно съдържание от платформата.