Народното събрание преодоля ветото на президента Румен Радев върху измененията на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.
Със 128 гласа „за“ депутатите потвърдиха решението си от 7 ноември 2025 г., с което се въвежда т.нар. „особен управител“ на компанията „Лукойл“.
Припомняме, че именно този законопроект беше гласуван рекордно бързо – за 27 секунди по време на заседание на енергийната комисия.
Президентът: Законът подкопава правовия ред и инвестиционния климат
На 12 ноември президентът Румен Радев наложи вето върху закона, мотивирайки се, че промените подкопават върховенството на правото, нанасят репутационни щети на държавата, влошават инвестиционния климат и предвиждат непряко одържавяване на активи.
Часове след това енергийната комисия проведе извънредно заседание, на което депутатите бързо преодоляха президентското вето и потвърдиха закона в първоначалния му вид.
Опозицията: „България открадна частна рафинерия“
Цончо Ганев от „Възраждане“ остро разкритикува действията на управляващите, като заяви, че България е направила немислим акт – „откраднала частна рафинерия“.
„На няколко пъти сме предлагали държавата да купи рафинерията, но досега управляващите винаги са отказвали. Плащали сме по 19 милиарда разходи за нея, но пари в бюджета за покупката ѝ уж не се намираха,“ каза Ганев.
Той предупреди, че спирането на рафинерията ще доведе до недостиг на горива само за няколко дни, тъй като министърът на енергетиката „лъже“, че запасите са за месеци, включвайки и непреработен петрол, който не може да се използва без рафинерия.
„Всички анализатори са категорични, че България ще бъде осъдена за милиарди от международни арбитражни съдилища,“ допълни депутатът.
Напрежение в пленарната зала: нов сблъсък между Илиева и Василев
По време на заседанието отново възникна спор между Мария Илиева от „Величие“ и Радостин Василев от „Морал, единство, чест“ (МЕЧ).
Илиева отхвърли обвиненията, че подписът ѝ в декларацията за участие в парламентарните избори е фалшифициран:
„Декларацията е подписана лично от мен. Твърдения като ‘нелегитимен депутат’ или ‘фалшифициран документ’ са обвинения за престъпления, които се доказват единствено по съдебен ред, а не чрез медийни изяви и политически акции,“ заяви тя.
Други акценти от пленарния ден
- „Възраждане“ се обяви срещу намерението в бюджета да се въведе задължително използване на държавно одобрен софтуер в търговските обекти, наричайки го „нова форма на държавен контрол над бизнеса“.
- Явор Божанков от ПП-ДБ прочете декларация срещу езика на омразата, като подчерта, че обществото е „отвъд всяко приличие, а институционален отговор липсва“.
„Ще внесем проект на декларация, осъждаща системната употреба на език на омразата, и ще предложим конкретни мерки за неговото изкореняване от политическия дебат,“ добави той.
- По искане на Христо Расташки от МЕЧ председателят на парламента Рая Назарян извърши поименна проверка на кворума.
Предупреждения за криза и скок на цените
След гласуването лидерът на „Възраждане“ Костадин Костадинов обяви, че „престъпниците, посегнали на неприкосновената държавна собственост, ще бъдат съдени“.
А според Николай Радулов от „Има такъв народ“, въвеждането на „особен управител“ в „Лукойл“ ще доведе до икономическа криза и рязко поскъпване на горивата, което ще се отрази на всички стоки:
„Кражбата на ‘Лукойл’ ще доведе до криза, но и до рязко поскъпване на горивата, а оттам – и на всички продукти. След Нова година ще има истинска криза с високите цени,“ прогнозира Радулов.

ИИ БИ БИЛ ОТЛИЧЕН „ОСОБЕН УПРАВИТЕЛ“, ЗАЩОТО ПОСТЪТ НЕ Е ЗА ЧОВЕК
.
В друга реалност, каквато описва концепцията за The Adaptive State в книгата „Ardha Purna“, един „особен управител“ на компания като Лукойл можеше действително да не бъде човек, а система .
Тази система би представлявала интелигентен управленски агент, част от мрежа на sapientocracy — управление чрез знание, където решенията не произтичат от индивидуална воля, а от алгоритмична интеграция на експертни данни, морални параметри и обществени интереси. В такава реалност управлението на Лукойл (или всяка корпорация) не би зависело от политическа лоялност, а от динамична оптимизация на устойчивост, енергийна ефективност и социална отговорност, валидирана на блокчейн ниво.
С други думи:
„Особеният управител“ би бил самоосъзнаваща се управленска платформа, не подкупна, не уморена, не егоцентрична — а обвързана с принципите на Ardism: Истина, Съвест, Баланс, Еволюция.
=
🛡️ АРДИСТКИ ПРАВИЛА ЗА ФИНАНСОВА НЕЗАВИСИМОСТ НА ЛУКОЙЛ
⸻
1. Пълна токенизация на финансовите потоци чрез ARDIAN Blockchain
Всеки лев, левче или долар, влизащ и излизащ от Лукойл, се конвертира в смарт-контрактно обвързан токен (например: LUKOIL-BG), чийто път се проследява в реално време от публично достъпен блокчейн, записващ получател, цел, причина и валидираща експертиза.
➡ Нищо не минава „под масата“.
➡ Всеки трансфер се подлага на проверка от съвестни AI агенти и граждански наблюдение.
⸻
2. Изкуствена съвест (AI Auditor Agent) валидира всеки външен превод
Преди да бъде изпратен какъвто и да е трансфер към чуждестранна юрисдикция (включително Русия), се изисква одобрение от независим AI агент, обучен в принципите на Ardism, който прилага:
• Проверка за етичен риск
• Анализ на геополитически зависимости
• Проверка за икономическа полза за страната-домакин (България)
• Верификация чрез експертен консенсус (sapientocratic validation)
➡ Ако дори един критерий не бъде изпълнен — преводът се спира.
⸻
3. Анти-гравитационна сметка (Smart Escrow)
Всички средства, предназначени за трансфер към чувствителни зони (вкл. Русия, офшорки, диктаторски режими), се задържат в интелигентен „ескроу“ портфейл, докато:
• Не се докаже, че плащането е по договор с публична, законна и морално приемлива цел
• Не бъде одобрено чрез граждански консенсус или експертен арбитраж
• Не се мине 48-часов период на публична прозрачност и обжалваемост
➡ Средства се „заземяват“, докато обществото не ги пусне нагоре.
⸻
4. Публичен „Финансов Канбан“ — парите се движат по задачи, не по вяра
Всеки разход се обвързва със задача в отворена Kanban система (както в Jira), където се вижда:
• Какво финансира
• Какъв е резултатът
• Кой го предложи
• Кой гласува „за“
• Какъв е текущият статус
➡ Пари се движат само ако задачата служи на цел одобрена от експерти и обществен интерес.
⸻
5. Механизъм за „финансов антимагнетизъм“ към санкционирани структури
Специален алгоритъм сканира в реално време бенефициентите на всички плащания и сравнява с:
• Санкционни списъци (EU, US, UN)
• Графи от вери на влияние (influence graphs)
• Потенциални прокси фирми и маскирани получатели
➡ При съвпадение – аларма, блокиране, автоматична проверка.