Предизборната кампания стартира с превес на ГЕРБ (23.4%) пред основния конкурент Продължаваме промяната (17.5%) от почти шест процентни пункта.
ГЕРБ бележи лека мобилизация спрямо последното проучване на агенцията от месец юни, по-значителен е спадът (над 2 на сто), при ПП.
ПП могат да загубят около 250 хил. от миналогодишните си избиратели, които тогава направиха избора си в полза на новата формация, но сега се разпръскват в широк политически спектър, както вляво, така и вдясно.
На трета позиция се нарежда ДПС с 10.9% от твърдо решилите да гласуват.
Както обичайно преди избори, Движението започва да мобилизира избирателите си и постига по-висок резултат спрямо предходни проучвания.
В тези данни не са отчетени гласовете, които партията би получила от вота в чужбина.
На малка дистанция след ДПС са БСП (9.8%) и „Възраждане“ (9.5%).
БСП, също както и ПП, са двете партии, които търпят най-сериозни електорални щети от действията на служебния кабинет.
Ключово за партията ще е да помогне на по-възрастните си избиратели да се справят с машинния вот и да ги убеди да гласуват.
Освен това, началото на кампанията показва, че и ПП навлиза в лявото социално поле, така че е напълно възможно двете твърде различни преди година партии, сега взаимно да си отнемат избиратели.
„Възраждане“, от своя страна, има по-млад и мотивиран електорат, но някои от най-значимите му теми, благодарение на които направи своя пробив, остават сега по-назад в приоритетите на хората.
„Демократична България“ плавно върви нагоре, за което ѝ помагат две обстоятелства.
Първо, разочарованието на част от избирателите от ПП, които се връщат сега към ДБ.
И второ, радикализирането на ПП, на чийто фон ДБ се очертава като по-диалогичната и отговорна към сформирането на управленска алтернатива, партия.
Това са шестте партии, които с голяма доза сигурност можем да кажем, че ще присъстват в 48-ия парламент.
Още две формации са на ръба.
„Български възход“ на Стефан Янев (4.2%), с малко прескача изборната бариера, но спрямо юни е в низходящ тренд.
За тях кампанията ще е ключова – дали ще запазят избирателите си, или те ще предпочетат други партии в този сегмент – БСП, „Изправи се България“.
ИТН, която през изминалата година загуби огромен брой избиратели и достигна до малко над 3%, на старта на кампанията проявява лека мобилизация – 3.9%.
Специфичното за избирателите на тази партия е, че имат твърде емоционален вот – бързо се мобилизират, но и бързо се разочароват.
Партията на Трифонов е в остра конкуренция с тази на Костадинов и от обмена на избиратели между тях ще зависят финалните позиции и на двете формации.
